Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Start met o.a. (punt)paprika's

Albert Heijn: minder plastic om groenten en fruit na succesvolle test

Na een succesvolle test op de groenten- en fruitafdeling op het Genderenplein in Hoofddorp gaat AH dit jaar nog meer groenten en fruit zonder plastic verpakking aanbieden in winkels en online. Er wordt gestart met bananen (5 stuks die voorheen in zak zaten), zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen. Op termijn wordt nog meer groenten- en fruitassortiment toegevoegd. Ook wordt de testperiode in Hoofddorp verlengd om samen met klanten nóg meer ervaringen op het gebied van kwaliteit en houdbaarheid op te doen.

Kwaliteit en houdbaarheid
​In ruim 150 winkels, en dat worden er alleen maar meer, maakt Albert Heijn nu gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. Tijdens de test in Hoofddorp bleek dat de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking op de kwaliteit en houdbaarheid bij bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen een goede werking heeft. Andere producten worden nog onderzocht op kwaliteit en tegengaan van voedselverspilling. Albert Heijn verlengt daarom de test om ook ervaringen op te doen met groente en fruit die bij het huidige seizoen passen. Ook worden alternatieve verpakkingsmaterialen onderzocht. ‘Dry misting’ heeft overigens ook voor producten die in plastic zitten een goede werking; het koelt de producten waardoor ook die langer goed blijven en dit gaat voedselverspilling tegen.

Verduurzaming verpakkingen
Albert Heijn gaat haar verpakkingsmateriaal in 2025 met 25% terugdringen en is volop met haar leveranciers en vaste telers in gesprek om samen nog meer plasticvrije groenten- en fruitproducten in de winkels te krijgen, zonder voedselverspilling uit het oog te verliezen. Bij andere categorieën met verpakkingsgebruik (bijvoorbeeld frisdrank, vlees, zuivel) zijn al grote stappen gezet.

  • 300.000 kg plastic bespaard door topseal verpakking op zachtfruit in plaats van een bolle deksel
  • 177.000 kg plastic bespaard door de deksel van kaas te vervangen voor een topseal
  • 209.000 kg plastic bespaard op waterflesjes van AH basic

De beste verpakking is een verpakking die over de gehele levenscyclus (van grondstof tot afval) leidt tot een zo klein mogelijke impact op het milieu. Naast het verminderen van verpakkingsmateriaal, staan nog drie andere pijlers centraal in het beleid: hergebruik (bijvoorbeeld het AH verszakje), recyclen (in 2020 worden alle huismerk frisdrankflessen en houdbare sappen verpakt in minimaal 50% R-PET. In 2018 is begonnen met alle houdbare sappen van 1L en 1,5L, en vernieuwen (de verpakkingen van AH Puur wasmiddelen zijn al gemaakt van suikerriet). Alle informatie, met nog meer cijfers en actuele voorbeelden, staan op www.ah.nl/duurzaam en in het 2018 duurzaamheidsverslag.

Publicatiedatum: