Duitse bio-markt blijft gestaag doorstijgen
De Nederlandse en Duitse bio-markt onderscheiden zich op veel gebieden duidelijk van elkaar. Zo staan voor de Nederlandse bio-consument smaak en gemak centraal. De Duitse consument daarentegen hecht zeer veel waarde aan het aspect gezondheid en koopt veelal uit overtuiging biologische voeding.
De supermarkt is in Duitsland met 35% het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische voeding. In Nederland is dat 45%. In Duitsland volgt daarna de speciaalzaak met 25%. In Nederland is dat ruim 35%. Het grote verschil ligt bij de discounters. In Duitsland wordt 20% van de biologische voeding in Duitsland via discounters als Aldi en Lidl verkocht.
Nederland mist een winkelformule die een tussenpositie inneemt tussen de bijna 100% biologische speciaalzaak en de 3% bio-supermarkt. In Duitsland neemt de formule Tegut een dergelijke positie in. Deze formule wordt overigens in januari overgenomen door het Zwitserse Migros. De marktleider van de Zwitserse retail heeft als doel om in het buitenland verder te groeien. De Duitse levensmiddelenhandel groeit sneller dan de Zwitserse.
bron: Voedingsindustrie, november 2012