Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Groei in aardbeien doordat focus steeds meer op smaak ligt"

Tulpin Group sinds 2000 gespecialiseerd in luchtvracht groenten en fruit

Tholen - Het seizoen van luchtvracht is weer van start gegaan voor de Tulpin Group. Het bedrijf is nu bijna 15 jaar gespecialiseerd in de luchtvracht van groenten en fruit en vervoert met name naar Engeland. Eigenaar Alain Tulpin geeft aan dat ze volgende week starten met de grotere volumes Egyptische bonen. "In supermarkten zie je nu nog wat Hollandse en Belgische bonen, maar die kwaliteit gaat zienderogen achteruit. Velen stappen dus weer over op Egyptische bonen. Bonen zijn een heel gevoelig product en daarom wordt het in de meeste gevallen via luchtvracht vervoerd."

Aardbei: het belangrijkste product
Het belangrijkste product voor Tulpin Group is de aardbei. "Het Egyptische aardbeienseizoen begint over een week of drie. Half november beginnen supermarkten zo'n beetje over te stappen en vanaf begin december tot eind januari gaat het heel hard. Sommige exporteurs gaan dan nog zelfs door tot eerste week van maart." Volgens Alain hebben ook veel retailers overlappende programma's. "Begin december wordt Nederlands product vaak te duur en dat kun je dan in Engeland niet meer kwijt. Vanaf januari komen er Marokkaanse aardbeien bij. Marokko loopt hard tot februari en dan begint Spanje weer. Spanje start in sommige landen vroeger, want daar zijn ze op kleur en rijpheid minder kritisch dan Engeland. Aardbeien die naar Engeland gaan, zijn gewoonweg plaatjes." Naast aardbeien uit Egypte vervoert Tulpin Group ook andere Egyptische producten waaronder, bonen, peper, druiven, courgettes en diverse andere groenten. Ook vliegen we groenten en fruit uit verschillende andere landen zoals druiven uit Zuid-Afrika, druiven en blauwe bessen uit Chili en bramen uit Mexico."



Minder aardbeien uit Jordanië en Israël

Alain ziet dat de luchtvracht van Egyptische aardbeien stijgt. "De proefcentra focussen zich met name op smaak en minder op houdbaarheid. Dat is een groot voordeel voor ons. Aan de andere kant zie je dat het aandeel groenten stagneert. Veel groenten uit Egypte worden tegenwoordig per container vervoerd." Volgens hem komen er van aardbeien steeds minder volumes uit Jordanië en Israël. "Israël heeft een quotum van 5000 ton aardbeien die ze mogen exporteren naar Europa, maar ze doen steeds minder. Vorig jaar hebben ze amper 105 ton gedaan. Enerzijds komt dit doordat de aardbeienkassen van vroeger nu worden gebruikt om groenten voor de Palestijnen te telen. En er is veel kapot gebombardeerd. Anderzijds is in Israël de interesse om aardbeien te telen afgenomen. "Dit omdat men zich liever concentreert op de teelt van avocado. Bij avocado heb je veel minder water nodig om een hogere productie te krijgen. De hoeveelheid water die gebruikt moet worden bij aardbeien weegt niet op tegen de kostprijs. Het is ergens anders veel goedkoper. Dat zie je trouwens bij meer producten in die landen. Er wordt veel zuiniger met water omgegaan."

Actief op tien luchthavens
Tulpin Group is actief sinds 1975. "Vroeger waren we hardfruitexporteur, maar sinds 2000 hebben we ons gespecialiseerd in luchtvracht. De knowhow van de fruitexport is omgezet in de logistiek van fruit. Wij zijn het enige logistieke bedrijf dat alleen groenten en fruit doet via de lucht." De Belgische onderneming is te vinden op tien verschillende luchthavens in België, Duitsland en Nederland. Ze zijn actief in Oostende, Brussel, Luik, Amsterdam, Maastricht, Keulen, Frankfurt, Hahn, Luxemburg en Leipzig. De vrachten hebben eindbestemmingen in Engeland, Ierland en Nederland.

Europese standaards
Alain ziet diverse ontwikkelingen in de AGF-sector en de logistieke sector. "Je ziet dat in veel landen, ook Afrika, het Midden-Oosten en Azië, de Europese standaards worden geïmplementeerd en men steeds professioneler wordt. Daarom is er in sommige producten ook een wisseling in origine. We hebben bijvoorbeeld jaren gehad dat we makkelijk 2000 ton druiven uit Egypte vervoerden, nu komen ze bijna allemaal uit India. Met blauwe bessen hetzelfde verhaal: Argentijnen, Chilenen, Peruanen, iedereen begint ze aan te planten."

Toekomst
Hij ziet de komende jaren een verandering in vliegtuigmaatschappijen. "Er komt steeds meer druk van luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. Die schaffen meer en meer vliegtuigen aan, en bij vervoerder als KLM worden het er minder. Voor ons als bedrijf betekent dat we de komende jaren meer gaan spelen op grote luchthavens. Gelukkig zitten wij al in de grotere steden, alhoewel het daar stukken langzamer gaat dan op de kleine luchthavens. Vroeger kon je met import beïnvloeden waar een vliegtuig moest landen: tegenwoordig bepaalt het exportland dit. Daarom zitten we ook veel in Duitsland, daar is veel export." Volgens hem zijn de grootste veranderingen voor luchtvracht al gebeurd. "Nog een voordeel voor ons is dat grote containerschepen steeds langzamer gaan varen. Eén van de redenen is dat ze minder brandstof gebruiken als ze niet zo snel varen. Daarnaast kunnen ze hiermee de overcapaciteit van containerschepen camoufleren: als ze er langzamer over doen, lijken er minder schepen te zijn."

Voor meer informatie:
Alain Tulpin
Tulpin Group
tulpingroup@skynet.be
www.tulpingroup.ed
Tel: +32 59 80 66 33