Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Syngenta Tomato Conference 2008

De jaarlijkse tomatenconferentie van Syngenta vond dit jaar plaats in Nederland en wel in het idyllische Noordwijkerhout.
De jaarlijkse tomatenconferentie van Syngenta vond dit jaar plaats in Nederland en wel in het idyllische Noordwijkerhout.
Er kwamen ongeveer 350 geïnteresseerden uit de sector af op de conferentie en deze was volgens de organisatie dan ook een groot succes.
Er kwamen ongeveer 350 geïnteresseerden uit de sector af op de conferentie en deze was volgens de organisatie dan ook een groot succes.
Jean Louis Desclaux, Michael Kester, Andre Goig and Massimo Enzo van Syngenta.
Jean Louis Desclaux, Michael Kester, Andre Goig and Massimo Enzo van Syngenta.
Ian Puddephat (Syngenta), Britt Burton-Freeman (National Center for Food Safety & Technologie, Illinois Institute of Technology) , Charles Baxter (Syngenta), Taizo Sano (Kagome) en Mart van Grinsven (Syngenta).
Ian Puddephat (Syngenta), Britt Burton-Freeman (National Center for Food Safety & Technologie, Illinois Institute of Technology) , Charles Baxter (Syngenta), Taizo Sano (Kagome) en Mart van Grinsven (Syngenta).
Anneke Ammerlaan (Ammerlaan Taste & Trends) en Elena Ozeritskaya (Syngenta).
Anneke Ammerlaan (Ammerlaan Taste & Trends) en Elena Ozeritskaya (Syngenta).
De dag werd gepresenteerd door Ton Teerling, sinds kort Consumer Science Manager bij Syngenta.
De dag werd gepresenteerd door Ton Teerling, sinds kort Consumer Science Manager bij Syngenta.
"Marketingdirecteur Massimo Enzo: "De consument is verward door de enorme keuze en diversiteit aan tomaten. De consument ziet wel verschillen tussen deze tomaten, maar wil meer duidelijkheid. De consument krijgt steeds meer oog voor het gezondheidsaspect en wil meer informatie over gezonde voeding en dus ook over de verschillende tomaten."
"Marketingdirecteur Massimo Enzo: "De consument is verward door de enorme keuze en diversiteit aan tomaten. De consument ziet wel verschillen tussen deze tomaten, maar wil meer duidelijkheid. De consument krijgt steeds meer oog voor het gezondheidsaspect en wil meer informatie over gezonde voeding en dus ook over de verschillende tomaten."
"Mart van Grinsven: "Opbrengst lijkt voor telers nog altijd het belangrijkste, maar we horen geluiden dat er bij het veredelen van nieuwe tomatenrassen te weinig wordt stilgestaan bij smaak. Smaak is dan ook de belangrijkste focus voor ons voor de toekomst. Telers zouden hier ook meer op moeten focussen, want smaak bepaald immers mede de opbrengst."
"Mart van Grinsven: "Opbrengst lijkt voor telers nog altijd het belangrijkste, maar we horen geluiden dat er bij het veredelen van nieuwe tomatenrassen te weinig wordt stilgestaan bij smaak. Smaak is dan ook de belangrijkste focus voor ons voor de toekomst. Telers zouden hier ook meer op moeten focussen, want smaak bepaald immers mede de opbrengst."
"Andre Goig: "Er is veel veranderd in de afgelopen jaren en er zal alleen nog maar meer gaan veranderen. We moeten ons niet alleen op smaak gaan toeleggen, maar ook op opbrengst. We zullen namelijk hogere opbrengsten per hectare moeten gaan realiseren met het oog op de steeds verder groeiende wereldbevolking."
"Andre Goig: "Er is veel veranderd in de afgelopen jaren en er zal alleen nog maar meer gaan veranderen. We moeten ons niet alleen op smaak gaan toeleggen, maar ook op opbrengst. We zullen namelijk hogere opbrengsten per hectare moeten gaan realiseren met het oog op de steeds verder groeiende wereldbevolking."
In 2005 leefden er 6,5 miljard mensen op de wereld en in 2030 zullen dit er naar verwachting 8 miljard zijn. Dit betekent dat er meer mensen moeten gaan leven van de opbrengst van een hectare ofwel dat de opbrengst per hectare omhoog zal moeten.
In 2005 leefden er 6,5 miljard mensen op de wereld en in 2030 zullen dit er naar verwachting 8 miljard zijn. Dit betekent dat er meer mensen moeten gaan leven van de opbrengst van een hectare ofwel dat de opbrengst per hectare omhoog zal moeten.
Dit werpt echter nog enkele problemen op, want er komt steeds minder grond en water beschikbaar voor de productie van voedsel.
Dit werpt echter nog enkele problemen op, want er komt steeds minder grond en water beschikbaar voor de productie van voedsel.
Omzet van Syngenta in 2007 onderverdeeld per afdeling.
Omzet van Syngenta in 2007 onderverdeeld per afdeling.
Professor Donald Mottram van de Reading University vertelde over hoe smaak werkt en hoe hierbij de veredeling van nieuwe rassen rekening mee kan worden gehouden.
Professor Donald Mottram van de Reading University vertelde over hoe smaak werkt en hoe hierbij de veredeling van nieuwe rassen rekening mee kan worden gehouden.
Ian Puddephat was een van de sprekers namens Syngenta en sprak over de manier waarop tomaten een plaats in het schap verwerven door hun smaak.
Ian Puddephat was een van de sprekers namens Syngenta en sprak over de manier waarop tomaten een plaats in het schap verwerven door hun smaak.
Britt Burton-Freeman van het Illinois Institute of Technology kwam met allerlei bewijs voor de gezondheidsbevorderende werking van tomaten.
Britt Burton-Freeman van het Illinois Institute of Technology kwam met allerlei bewijs voor de gezondheidsbevorderende werking van tomaten.
Carhlex Baxer van Syngenta vertelde over Flavonoid. Wat dit precies is blijkt uit de slides op de volgende foto's.
Carhlex Baxer van Syngenta vertelde over Flavonoid. Wat dit precies is blijkt uit de slides op de volgende foto's.
Taizo Sano vertelde over de ontwikkelingen op het gebied van tomatenproductie en -consumptie in Japan.
Taizo Sano vertelde over de ontwikkelingen op het gebied van tomatenproductie en -consumptie in Japan.
De diverse segmenten waar de Kagome Group zich op heeft toelegd. Sinds enkele jaren telen ze in Japan ook verse tomaten.
De diverse segmenten waar de Kagome Group zich op heeft toelegd. Sinds enkele jaren telen ze in Japan ook verse tomaten.
Het is opvallend dat de productie van tomaten in Japan is toegenomen, maar dat de consumptie ervan steeds verder afneemt.
Het is opvallend dat de productie van tomaten in Japan is toegenomen, maar dat de consumptie ervan steeds verder afneemt.
De verschillende tomaten van de Kagome Group kunnen schematisch worden onderverdeeld in diverse segmenten.
De verschillende tomaten van de Kagome Group kunnen schematisch worden onderverdeeld in diverse segmenten.
Natuurlijk waren er op de tomatenconferentie ook verschillende nieuwe rassen van Syngenta te bewonderen.
Natuurlijk waren er op de tomatenconferentie ook verschillende nieuwe rassen van Syngenta te bewonderen.