Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Uitdaging om alle schakels met elkaar te verbinden"

Afrika grootste AGF-markt voor logistiek dienstverlener Adelantex

Tholen - Adelantex speelt een belangrijke rol in de nichemarkt van AGF uit Afrika en zorgt ervoor dat een topproduct vers van de plantages naar de schappen wordt gebracht. Het bedrijf bestaat iets langer dan 20 jaar en heeft zich de laatste tien jaar nog verder gespecialiseerd in het vervoer van Afrikaanse voedingsproducten. “We leveren hierbij een volledig pakket en zorgen ervoor dat we communiceren met alle schakels in de keten. Alle zaken die tijdens de reis gebeuren, worden gecontroleerd en we nemen de complete logistieke zorg voor onze klanten uit handen”, vertelt Frank van Gelder, Business Manager van Adelantex.


Pick luchthaven Brussel aan het vliegtuig

Afrika
“In AGF is Afrika de grootste markt voor ons en we spreken dan over de nicheproducten die per luchtvracht worden vervoerd. Dit gaat van de klassieke Keniaanse boontjes tot de vliegtuigananas, mango’s en papaja's. Hierbij zijn de belangrijkste importmarkten gesitueerd in West en centraal Afrika alsook deels in Oost Afrika. De connectie met Afrika hebben we al jaren en hierdoor kunnen we ook een toegevoegde waarde leveren. We zorgen ervoor dat de goederenstromen goed worden gebundeld. Wij werken veel samen met bepaalde luchtvaartmaatschappijen die gespecialiseerd zijn in Afrika-lijnen en zorgen ervoor dat deze vluchten zijn gevuld met producten die wij samen gecreëerd hebben. Onze eindklant zit in verschillende delen van Europa, maar met name in Frankrijk, Benelux, Duitsland en Engeland.” Frank vertelt dat ze in 20 jaar veel markten hebben gebouwd en geoptimaliseerd, maar dat Afrika er nog steeds bovenuit steekt. “Het optimaliseren van dit vervoer blijft een doorgaand proces. Het is een moeilijke en uitdagende markt met zogenoemde ‘Ready to eat’-producten. Ik noem het zelf producten die op het ideale moment worden geoogst en onmiddellijk naar de juiste markten kunnen worden vervoerd. De typische tropicals die wij vervoeren zijn mango’s, ananassen en papaya’s, alsook een groot gamma aan dagverse bioproducten.”


Ananasplantage Benin

Uitdagingen
Volgens Van Gelder is deze logistieke nichemarkt niet bepaald een markt die enorm groeit. "Aan de ene kant zit er jaar na jaar een stabiele lijn in. Maar aan de andere kant wordt alles gedreven door capaciteit. Als je soms wat meer volumes aanbrengt, geeft dit een drive om de markt te stimuleren. Toch gaat het hier niet vaak om de grote massa’s, omdat het zulke gevoelige en specifieke producten zijn. De gevoeligheid van het product is een grote uitdaging en bevat verschillende onderdelen. Klimaattechnisch bijvoorbeeld, de producten zijn zeer afhankelijk van de weersomstandigheden. Daarnaast heb je in Afrika vaak te maken met politieke situaties, het is en blijft nu en dan een onstabiel continent. In contrast hiermee staat dat wij daarentegen een stabiel en betrouwbaar product in de markt willen zetten. Ons cliënteel apprecieert het feit dat wij alles in de gaten houden en hier zo goed mogelijk op inspelen. Vanaf de origine zorgen wij ervoor dat de vrachtflow zo snel mogelijk wordt vervoerd tot aan de deur van de klant. De service die we de klant aanbieden zit geïntegreerd in de kwaliteit van het product. Als de logistieke service niet optimaal is, gaan producten eronder lijden.”


Ananas, 1 dag geoogst en klaar voor versmarkt Frankrijk

Klant volledig ontzorgen op logistiek gebied
“Vandaag de dag werken we hard aan de logistieke operaties: de documentflow, het behandelen, het communiceren en toelichten van onze keuzes voor de klant. We zorgen ervoor dat alles klopt en de zendingen in orde zijn. Dit koppelen we zo snel mogelijk terug aan de eindklant zodat hij precies weet dat de zending top wordt vervoerd. De basiszendingen zijn standaard. Maar als het gaat over de die vallen onder Europese controleprocedures, dan is het echt een logistieke uitdaging. We ontzorgen onze klant door alles te sturen en te optimaliseren volgens de juiste EU-regelgeving met absolute aandacht voor de versheid van het product. Op logistiek gebied zie je dat iedereen nog heel sterk binnen zijn eigen verantwoordelijkheden werkt, de luchtlijn, de behandelaar, de verzender etc. Wij gaan dat optimaliseren, de schakels met elkaar verbinden en alle processen trachten te integreren voor een beter totaaloverzicht. Wij gaan zelf ter plaatse om alle processen te optimaliseren. Alles wordt dan uiteindelijk nog sneller vervoerd naar de klant. De producten worden ook per klant behandeld. Alle goederenstromen worden toegespitst op de vraag van de klant.”

Frank geeft aan dat elke concurrent zijn sterktes heeft. "Vandaag de dag komt het vooral neer op topservice leveren. De uitdaging ligt in het leveren van topservice die betaalbaar is, want de kosten blijven stijgen. Ik denk dat de concurrentie vooral ligt in het verschuiven van sommige producten, die eerst per luchtvracht werden vervoerd en gaan nu per bootvracht. Continue flexibel zijn en inspelen op marktveranderingen, is essentieel. Onze knowhow van de markt is hier cruciaal.”


Klaarmaken voor het laden van de trucks richting eindklant

Specifieke producten uit specifieke landen

"Onze voornaamste importmarkten zijn Noord Afrika, West-Afrika Centraal- en Oost-Afrika en Noord-Amerika. Daarna komen Zuid-Amerika en Azië. Wereldwijd zien we dat de luchtvracht van perishables gestaag met 2% jaarlijks groeit. Het is natuurlijk ook voeding en dat heeft een mens nodig, dus dat blijft ook. Een kans zien wij in een land als Brazilië, dat is een enorm importland wordt van luxeproducten en onderdelen. Alle vliegtuigmaatschappijen hebben interesse, maar ze hebben ook iets nodig om terug te vliegen. Dan komen de tropicals in beeld. Een andere opkomende markt is Azië. Zeker de landen waar de productie steeds professioneler wordt. Je ziet bij onze klanten ook dat ze producten steeds langer tot jaarrond willen aanbieden, zodat ze minder afhankelijk zijn van seizoenen. Daarom worden er ook andere origines gezocht die deze producten hebben. Het is ook ons eigen gedrag. Veel consumenten willen niet alleen asperges ‘in het seizoen’, maar gewoon als ze er zin in hebben. Onze nichemarkt zal dus zeker blijven. De foodmarkt is stabiel met weinig grote veranderingen, mogelijk wat verschuivingen of veranderingen in bepaalde vervoersmiddelen of landen.”


Snel vervoer naar de koelcellen

Hij vindt dat we er allemaal duidelijker in mogen zijn naar de eindconsument toe waar een product vandaan komt welke weg deze heeft afgelegd. “Dan is het aspect van prijs ook niet waar de consument alleen naar kijkt. Dan begrijpt men waarom een bepaald product een hogere prijs heeft. Dit omdat het bijvoorbeeld drie dagen geleden nog stond te groeien bij een teler in Kenia. Met andere woorden, dit is een topvers product van superieure kwaliteit."


In Cameroon, wordt dezelfde dag van oogst de zending geladen. 7 uur later staat ze bij Adelantex.

Voor meer informatie:
Frank van Gelder
Adelantex NV
Building 701
BE-1931 Brucargo Zaventem
Tel: +32 2 752 88 00
Fax: +32 2 752 88 22
www.adelantex.com
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer