Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Na weg van lange adem introduceert Jongfresh nieuwe radijsvariëteit

"Met graffiti-radijs gaan we de jongere doelgroep weer aanspreken"

Tholen - Het was alweer tien jaar geleden dat Erik de Jong van Jongfresh in de radijsproeven - waarvoor het al jaren een aantal meters in de kas ter beschikking stelt aan veredelingsbedrijf Hazera - een opvallende gespikkelde variant zag liggen naast de container. Toen hij vervolgens aan de hoofd veredelaar vroeg wat dat voor een soort was, antwoordde die: "Er gaat weleens wat mis."

© Jongfresh

Voor Pasen de markt op
Erik zag echter wel brood in de ontdekte variant en vroeg de veredelaar hoe lang het kon duren voordat deze 'spikkelradijs' commercieel op de markt kon worden gebracht. "Dat kan wel tien jaar duren", was het antwoord. Daar was geen woord aan gelogen. Na jaren doorveredelen, is de graffiti-radijs verder geperfectioneerd. Na een weg van een lange adem is de nieuwe soort inmiddels gereed voor een bredere introductie. In januari worden de eerste commerciële volumes graffiti-radijs uitgezaaid om voor Pasen de markt te betreden.

"Hiermee komt een langverwachte droom in vervulling", vertelt Erik, enthousiast. "We hebben een aantal jaar geleden ook paarse radijs geïntroduceerd, maar dat was meer een doorontwikkeling. Dit is echter een innovatie van een andere orde, want deze variëteit is © Jongfreshontwikkeld uit geheel nieuwe genetica. Dit is echt de grootste vernieuwing op de radijsmarkt in jaren!"

Digitaal DNA-profiel
Erik omschrijft de uitstraling van de graffiti-radijs als gevlekt en gemêleerd. "Het heeft met zijn streepjes en vlekjes wat weg van een digitaal DNA-profiel. Al met al een hele leuke en frisse uitstraling. We hebben nu een jaar of twee op beperkte schaal samples beschikbaar om deze nieuwe radijssoort te laten zien en proeven en je ziet ook dat het een hele nieuwe groep mensen aanspreekt, die in is voor wat nieuws."

"En dat is net wat we nodig hebben", vervolgt de radijsteler. "In de algehele radijsconsumptie zien we een behoorlijke vergrijzing optreden. We hebben de jonge generatie keihard nodig en met dit product kunnen we radijs echt weer bij de jongeren onder de aandacht brengen. De smaak van de graffiti-radijs is mild, maar wel met een sterke bite. Dit maakt hem geschikt voor een brede doelgroep. Zeker jonge kinderen haken af als de smaak te scherp wordt."

"Verder blijkt uit onze houdbaarheidsproeven dat de graffiti-radijs veel langer presenteerbaar is dan de rode radijs. Deze radijs blijft echt zijn frisse, vrolijke karakter houden en dat is belangrijk in het snackgroentenschap", aldus Erik. Met Pasen zijn de eerste serieuze volumes beschikbaar, waarna de eerstvolgende zaadproducties in augustus/september weer gereed zijn.

© Jongfresh

Snel opschalen mogelijk
"Voor komend jaar ziet het er goed uit. We moeten aftasten welke vlucht de graffiti-radijs neemt, maar we kunnen nu snel opschalen", vervolgt de teler. "We zijn nu de juiste afzetkanalen aan het opzoeken om met de juiste exporteurs de juiste supermarkten op programmabasis te bedienen. Daar past de ene supermarkt beter bij dan de andere, het is geen product om te pas en te onpas over de schutting te gooien, dus we gaan niet op de gok telen."

© Jongfresh

Inmiddels is de Kerstrdukte bij Jongfresh weer achter de rug. "Altijd een spannende tijd, omdat de productie nooit zo aansluit bij de opleving van de vraag. In de zomer krijg je dit in een aantal dagen weer rechtgetrokken, maar in de winter is dat moeilijker in te plannen", aldus Erik. Hij kijkt over het geheel terug op een goed jaar. "We hebben een mooie groei van 10% doorgemaakt in de productie, maar waar ik vooral trots op ben is dat we kwalitatief een dijk van een jaar hebben gehad. We hebben echt stappen kunnen zetten met een nog uniformere en smaakvollere radijs. Op alle vlakke heeft onze radijs kwalitatief beter gescoord, dus dat legt de lat voor komend jaar lekker hoog!"

Voor meer informatie:
Erik de Jong
Jongfresh BV
Mob; +31 (0)6-5462 8544
[email protected]
www.jongfresh.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer