Tholen - In de wintermaanden moeten ondernemers extra hun best doen om klanten te blijven trekken, zeker als het om een boerderijwinkel gaat. Nienke Verbeek, derde generatie en inmiddels volledig aan het roer, grijpt kerst aan om juist de AGF-producten extra onder de aandacht te brengen. "Met de feestdagen heb je de kans om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met AGF. Dus dan pakken we ook echt uit," vertelt ze. Dat uitpakken vertaalt zich niet alleen naar het assortiment in de winkel, maar ook naar opvallende content op social media.
© Fruittuin Verbeek
Als vers- en delicatessespeciaalzaak is er genoeg keus. Kerstpakketten en relatiegeschenken zijn belangrijke hardlopers, maar in hun Kerst top-11 staan toch echt groenten en fruit uit de koeling op 1. Gevolgd op plek 3 een mooie aanbieding stoofperen, en verderop citroenen met blad en op plek 9 de exoten. "Juist tussen al het vlees, brood en zoet willen wij de nadruk leggen op verse vitamines," aldus Nienke.
De boerderijwinkel is in 25 jaar tijd uitgegroeid van een kleine verkoophoek met eigen appels en peren tot een volwaardig belevingsconcept. Naast verkoop is er ruim aandacht voor educatie, vooral richting stedelijke klanten die het seizoen soms uit het oog zijn verloren, en voor gastvrijheid. In Fruittuin Verbeek groeien meer dan 80 soorten/rassen fruit. Elke fruitsoort heeft zijn eigen specifieke oogsttijd en smaak. Het gehele proces van bloei tot pluk is er te ervaren.
"We vinden het onze 'plicht' om mensen deelgenoot te maken van het teeltproces. Wat komt er allemaal bij kijken voordat we de appel kunnen plukken? Hoe werkt de natuur, hoe werken de seizoenen, wat zijn de risico's, wat zijn de gevaren, maar vooral hoe bijzonder is de natuur eigenlijk? Deze kernfactoren van het natuur- en teeltseizoen raken steeds meer in de vergetelheid. Puur omdat in de supermarkten bijna alles een jaar rond te verkrijgen is", vertelt Nienke.
Ook op social mediakanalen neemt Nienke klanten mee. Geen gelikte marketing, maar echte verhalen van het erf, de producten en de mensen erachter. Die aanpak werkt. Klanten herkennen de gezichten achter het bedrijf en geven in de winkel aan dat ze het leuk vinden om 'achter de schermen' mee te kunnen kijken. "Klanten komen niet vanzelf. Je moet jezelf steeds laten zien. We verkopen producten, maar vooral ook een verhaal. En juist met kerst komt dat verhaal extra sterk tot leven."
Voor meer informatie:
Fruittuin Verbeek
Vierhuizenweg 5
8096 RP Oldebroek
T: 0525 630 799
[email protected]
www.fruittuinverbeek.nl