Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Mkb-ondernemers worstelen met transitie naar zero-emissie"

De overgang naar zero-emissie stadslogistiek is voor veel ondernemers, met name in het midden- en kleinbedrijf (mkb), een steeds moeilijkere opgave. Dat blijkt uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens 2025 van RAI Vereniging, een onafhankelijk onderzoek onder 620 bedrijven, uitgevoerd door VMS | Insights. Ondanks een groeiend aantal Zero Emissie-zones (ZE-zones), blijkt uit het onderzoek dat minder bedrijven zich inzetten om aan de duurzaamheidseisen in deze zones te voldoen en een grote groep de zones zelfs mijdt.

Minder inzet van emissieloze lichte bedrijfswagens
Minder dan de helft (47%) van de ondernemers overweegt emissieloze bedrijfswagens in te zetten om te voldoen aan de duurzaamheidseisen in ZE-zones, een daling van tien procent ten opzichte van de monitor in 2023. Opvallend is dat ruim een derde (34%) van de respondenten verwacht minder of zelfs geen werk meer aan te nemen van klanten in ZE-zones. Dat is hoger dan de groep ondernemers die kiest voor de inzet van kleinere bedrijfswagens, voor aflevering op een hub of voor het terugdringen van het aantal bedrijfswagens. Daarnaast kiest 15 procent van de ondernemers ervoor om personenwagens in te zetten in plaats van bedrijfswagens.

MKB verliest terrein in ZE-zones
Vooral ondernemers in het midden- en kleinbedrijf verwachten serieuze gevolgen. Zo geeft 57 procent van de bedrijven met één lichte bedrijfswagen en 61 procent van de bedrijven met twee tot vijf bedrijfswagens aan dat zij waarschijnlijk afscheid nemen van klanten die zijn gevestigd in een ZE-zone. Bij grote organisaties met 50 of meer bedrijfswagens is dat slechts 12 procent. Daarbij stelt een grote meerderheid bij het mkb (72% bij bedrijven met 1 voertuig, 80% bij 2 tot 5 bedrijfswagens) dat zij de extra kosten voor verduurzaming niet kunnen terugverdienen. Meer dan de helft (respectievelijk 52% en 51%) acht het overstappen naar elektrische bedrijfswagens zelfs onmogelijk.

Grote bedrijven profiteren juist van emissieloze lichte bedrijfswagens
Bij grotere bedrijven met meer dan 50 voertuigen ligt dat beeld anders. Slechts 15 procent van de ondernemers acht het onmogelijk om over te stappen op emissieloze bedrijfswagens. Bovendien zegt 65 procent van de ondernemers dat emissieloze bedrijfswagens bijdragen aan een betere uitstraling van hun bedrijf en dat dit hen indirect financieel voordeel oplevert. De tegenstelling met het mkb is daarmee opvallend groot.

Elektrische overstap blijft uit bij MKB
De afschaffing van de vrijstelling op bpm voor nieuwe bedrijfswagens met een dieselverbrandingsmotor zorgt nog niet voor een massale overstap op elektrische bedrijfswagens. Het aandeel ondernemers dat stelt vaker voor elektrische bedrijfswagens te kiezen, is met zeven procent gedaald naar slechts 24 procent. Daarentegen laat 39 procent van de mkb-bedrijven hun huidige bedrijfswagen langer doorrijden, een stijging van zes procent ten opzichte van 2023.

Beleidsmakers: ga in gesprek met de branche
Huub Dubbelman, voorzitter van de sectie Personenwagens en Lichte Bedrijfswagens bij RAI Vereniging: "De uitkomsten van de Lichte Bedrijfswagens Monitor 2025 zijn zorgelijk. Wij pleiten voor verduurzaming van het zakelijke wagenpark, maar deze resultaten tonen aan dat de bpm-maatregel in de praktijk juist leidt tot uitstelgedrag, een lagere intentie om te elektrificeren en een duidelijke verschuiving naar jong gebruikte dieselvoertuigen in plaats van elektrische alternatieven. Hierdoor wordt de aanschaf van nieuwe (elektrische) bedrijfswagens verder vooruitgeschoven en komt de beoogde transitie naar emissieloze mobiliteit in het mkb juist verder onder druk te staan. Wij doen daarom een dringend beroep op beleidsmakers om in de toekomst bij dergelijke vergaande plannen eerder in gesprek te gaan met de branche. Zo kunnen ongewenste negatieve effecten in een vroegtijdig stadium voorkomen worden."

Bron: RAI Vereniging

Gerelateerde artikelen → Zie meer