Het Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB) werkt sinds 24 november met een nieuw inspectiesysteem. Drie weken na de livegang blijkt dat de introductie meer impact heeft dan het KCB vooraf had verwacht, zowel voor bedrijven als voor de organisatie zelf.
Vertragingen en irritatie
Volgens het KCB leidt de nieuwe werkwijze tot vertragingen en soms irritatie bij bedrijven. De organisatie benadrukt begrip te hebben voor de situatie en meldt dat het oplossen van de knelpunten een hoge prioriteit heeft. Samen met IT-partners en de NVWA wordt continu gewerkt aan oplossingen, laat het bureau weten. De wenperiode duurt volgens het KCB langer dan voorzien, mede doordat er verschillende technische problemen zijn opgetreden.
Het KCB wijst bedrijven opnieuw op de informatie die het eerder beschikbaar heeft gesteld, die kan helpen om het inspectieproces, in de huidige 'suboptimale situatie', zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ook merkt de organisatie dat niet alle bedrijven op de hoogte zijn van eerdere updates rondom de implementatie. Deze zijn terug te vinden op de website van het KCB.
Eind deze week eerste facturen
Daarnaast meldt het controlebureau dat de eerste facturen eind deze week worden verstuurd. Naar verwachting is de dagelijkse facturatie eind volgende week weer op het normale niveau.
Bedrijven met vragen over het nieuwe inspectiesysteem kunnen contact opnemen via [email protected]. Het KCB geeft aan dat alle feedback welkom is om het systeem en de werkwijze verder te verbeteren.
Bron: KCB