Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Retailmanagers krijgen primeur van nieuwe Bio-AGF e-learning tijdens kennisdag in Dongen

"Er leeft nog zoveel onduidelijkheid over biologisch in de retail"

Tholen - De groei van biologisch AGF in Nederlandse supermarkten gaat sneller dan ooit, maar de kennis op de winkelvloer blijft achter. Dat was de directe aanleiding voor een nieuwe Bio-AGF Kennisdag, georganiseerd bij Natuurlijk Klein Dongen. Tussen de theeplanten, een innovatieve nieuwe biologische teelt op het bedrijf van Alphons en Henriette waarmee ze onlangs de bioglasketen ook al kennis lieten maken, kregen retailprofessionals een unieke preview van de eerste landelijke e-learning voor biologisch AGF.

© BioAcademy

De ochtend bracht category managers, assortimentsmanagers en toeleveranciers samen om kennis te verdiepen én feedback te geven voordat de e-learning in februari breed wordt uitgerold. "We wilden gericht professionals uitnodigen die dagelijks besluiten nemen over biologische AGF," vertelt Geertje Schlaman van BioAcademy. "Het gaat om managers die echt kunnen aangeven welke kennis op de winkelvloer ontbreekt en behoefte aan is."

Feiten en fabels
De kennisdag startte bewust met basisvragen, omdat misverstanden over biologisch nog altijd groot zijn. "We begonnen met een quiz over feiten en fabels, en daaruit bleek opnieuw hoeveel onduidelijkheid er leeft," zegt Geertje. "Dat ging over bestrijdingsmiddelen, over gezondheid, over dierenwelzijn en over het EKO-keurmerk. Je merkt dat de behoefte aan duidelijke uitleg groot is."

De dag bood een combinatie van inhoud en praktijk. Deelnemers kregen inzicht in wat biologisch precies inhoudt, hoe de teelt werkt en welke regels gelden voor winkels. Dat onderdeel werd mede vormgegeven door Skal Biocontrole. "Skal Biocontrole wilden zelf graag aansluiten," vertelt Geertje. "Ze hebben meegewerkt om de feiten en fabels rondom winkelcertificering en opslag te verhelderen. Tijdens de dag waren ze beschikbaar voor vragen, wat heel waardevol was."

Daarna volgden sessies over AGF in het algemeen, gegeven door Jochem Wolthuis van Duitsland Desk Agri & Food en FMCG opleidingen. Jochem bracht kennis mee uit de retailpraktijk in Nederland én Duitsland. "Edwin Vels en Gert Bloemendal van FMCG opleidingen geven opleidingen voor category managers en weten precies hoe assortiment, prijs en presentatie samenkomen op de winkelvloer," zegt Geertje. "Ze lieten zien hoe je als retailer keuzes maakt, en hoe je daarin ruimte creëert voor biologisch."

© BioAcademy

Nudging
Een belangrijk deel van het programma ging over consumentengedrag. De psychologie van de klant biedt volgens BioAcademy veel kansen voor groei. "Met nudging kun je consumenten op meerdere plekken in de winkel laten kennismaken met biologisch en een boodschap meegeven," legt Geertje uit. "Bij binnenkomst, op de AGF-afdeling zelf en soms zelfs in andere schappen. Het gaat erom dat klanten op verschillende momenten een subtiele uitnodiging krijgen."

Deelnemers bleken vooral nieuwsgierig naar hoe ze biologisch aantrekkelijker kunnen presenteren zonder het ingewikkeld te maken. "Vragen gingen over prijs, welke producten je kiest, en hoe je het schap opbouwt en regelgeving," vertelt ze. "Dat zijn precies de thema's die in de e-learning terugkomen, in korte en behapbare modules."

De betrokkenheid tijdens de dag viel op. "Het was mooi om te zien dat iedereen aan het einde meteen de QR-code scande om toegang te krijgen tot de eerste module," zegt Geertje. "Dat laat zien dat de interesse echt oprecht is."

Eerste landelijke e-learning voor biologisch AGF
Een van de belangrijkste onderdelen van de bijeenkomst was de preview van het nieuwe digitale leerprogramma. BioAcademy ontwikkelt de modules samen met FMCG Opleidingen, Duitsland Desk Agri & Food en Rijk Zwaan. Deelnemers van de kennisdag kregen exclusief en gratis toegang.

"Er bestond nog helemaal geen online leermodule over biologisch AGF voor de retail," zegt Geertje. "Terwijl er in AGF juist zo veel kennis nodig is. Ik begrijp van deelnemers dat er diverse opleidingen over AGF in het algemeen zijn, maar biologisch is daar nooit een specifiek onderdeel van geweest."

Het e-learning programma bestaat uit korte onderdelen over teelt, keurmerken, versheid, schappresentatie, seizoen, verpakking, regelgeving, nudging en klantcommunicatie. De combinatie van online training en fysieke kennisdagen zorgt volgens Geertje voor een krachtig leereffect. "Het is niet meer van deze tijd om iedereen naar een fysieke boerderijtraining te krijgen," zegt ze. "Maar de combinatie maakt het sterk: online theorie én praktijkervaring op locaties zoals bij Natuurlijk Klein Dongen."

© BioAcademy

Feedback
Medio december gaat het tweede deel van de e-learning open voor de eerste testers. In februari volgt de landelijke uitrol. De groep die bij de kennisdag aanwezig was, ontvangt voucher-codes om de training te delen binnen de eigen organisatie. "We starten bewust kleiner, met een gerichte groep, zodat we alle feedback goed kunnen verwerken," zegt Geertje. "Maar uiteindelijk willen we de modules in heel Nederland beschikbaar maken."

De kennisdag in Dongen wordt in december herhaald in Lierop, met dezelfde inhoud maar voor een nieuwe groep retailprofessionals. Er zijn nog plaatsen beschikbaar.

Praktische informatie:

  • Datum: Donderdag 11 december
  • Tijd: 13.00 – 16.30 uur
  • Locatie: Green Specialties (Lierop)
  • Aanmelden kan via deze pagina.

Wat Geertje vooral meeneemt uit de eerste bijeenkomst, is de energie. "Er is een grote bereidheid om te leren. En dat is precies wat we nodig hebben om biologisch AGF verder te laten groeien."

Voor meer informatie:
Bio Academy
[email protected]
www.bioacademy.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer