Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cas König, North Sea Port:

"Samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen essentieel voor toekomst North Sea Port"

Cas König, sinds een halfjaar CEO van North Sea Port (Vlissingen, Terneuzen en Gent), is onder de indruk van de schaal en diversiteit van het havengebied, zo vertelt hij in een interview met Nieuwsblad Transport. De Nieuwe Sluis Terneuzen is inmiddels volledig operationeel en vormt een belangrijke schakel in de toekomstige Seine-Scheldeverbinding, die nieuwe logistieke kansen zal bieden.

North Sea Port zet stevig in op een modal shift naar spoor, binnenvaart en shortsea. Belangrijk speerpunt is een directe spoorlijn Gent–Terneuzen, gepland rond 2035. Tegelijk maakt König zich zorgen over de staat van de industrie, hoge energieprijzen, gebrek aan investeringsperspectief en netcongestie. Hij pleit voor stabieler overheidsbeleid, duidelijkheid over energie en behoud van strategische industrie, inclusief een rol voor kernenergie.

Daarnaast kampt vooral Vlissingen met drugscriminaliteit, waarbij NSP intensief samenwerkt met politie, douane en andere havens. Ook de militaire doorvoer via de haven neemt toe, wat door de grensoverschrijdende situatie extra complex is. König benadrukt dat crises—zoals de snelle bouw van de LNG-terminal in de Eemshaven in 2022—laten zien dat onder druk veel meer mogelijk is.

Bron: Nieuwsblad Transport

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer