Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groente- en fruitsector zoekt wendbaarheid in snel veranderende wereld

Tijdens symposium 'Wendbaar in een wereld vol veranderingen' van GroentenFruit Huis werden dinsdag 25 november in Bunnik de uitdagingen én kansen voor de groente- en fruitsector besproken. Experts vertelden over geopolitiek, klimaatrisico's, consumentengedrag, arbeidsmarktontwikkelingen en de toekomst van retail.

© Rolf van Koppen

Algemeen directeur Richard Schouten benadrukte bij de opening het belang van inzicht in wereldwijde ontwikkelingen om als sector toekomstbestendig te blijven.

© Rolf van Koppen

Voormalig ambassadeur Ron Keller schetste hoe geopolitieke spanningen ontstaan uit historische ontwikkelingen. "Een waarschuwing vooraf, het wordt helaas geen vrolijk verhaal. Maar ik sluit na regen af met een zonnetje, ofwel ook kansen voor uw sector."

© Rolf van Koppen

Volgens hem bewegen we richting een multipolaire wereld met meer rivaliteit, handelsbeperkingen en druk op economische groei. Hij wees erop dat klimaat in politieke discussies naar de achtergrond is verdwenen. "Onze kleinkinderen zullen ons daar later op aanspreken." Voor de sector ziet Keller kansen in betere monitoring van risico's en het versterken van weerbaarheid.

Klimaat en ketenrisico's
Walter Rossi Cervi (WUR) ging in op de impact van klimaatverandering. Extremere weersomstandigheden zorgen wereldwijd voor verstoringen in productie en logistiek. Hij benadrukte dat de sector gezamenlijk scenario's moet ontwikkelen om risico's beter in kaart te brengen en waar nodig leveranciers, contracten of technologie aan te passen.

© Rolf van Koppen

De Agrifoodmonitor 2025 toont dat consumenten tuinbouw en akkerbouw het hoogst waarderen, aldus Mariët van Haaster - de Winter (WUR). De voedselveerkracht – het vermogen zich aan te passen bij veranderende beschikbaarheid – scoort 73 van de 100. "We kunnen met zijn allen dus best tegen een stootje." Wel kost gedragsverandering tijd en vraagt die om bewustwording, motivatie en een ondersteunende omgeving.

Arbeidsmarkt blijft krap
Guido van Woerkom (AWVN) belichtte de structurele krapte op de arbeidsmarkt en de rol van arbeidsmigratie. Hij wees op het belang van fatsoenlijk werkgeverschap en gelijke beloning, zoals beoogd in de nieuwe WTTA-wetgeving. Verbetering van de kwaliteit van werk is volgens hem noodzakelijk om laagbetaalde arbeid toekomstbestendiger te maken.

© Rolf van Koppen

Retaildeskundige Jorg Snoeck schetste de impact van vergrijzing, verstedelijking en veranderend consumentengedrag. De opkomst van de 'phonosapiens' vraagt om nieuwe benaderingen. "Met maar liefst 37 verschillende gezinsvormen bestaat er simpelweg geen 'one size fits all' meer."

© Rolf van Koppen

De uitdaging wordt volgens hem enorm: 56% meer productie met 67% minder CO₂-uitstoot. Innovatie en samenwerking zijn volgens Snoeck cruciaal, waarbij Nederland als veredelings- en productiehub een belangrijke rol kan spelen.

Flexibiliteit, samenwerking en innovatie
De rode draad van het symposium: grote veranderingen vragen om flexibiliteit, samenwerking en innovatie. Tijdens de afsluitende borrel bespraken deelnemers hoe zij de inzichten kunnen meenemen naar de praktijk.

© Rolf van Koppen

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
Louis Pasteurlaan 6
2719 EE Zoetermeer
Tel.: +31 079 368 11 00
[email protected]
www.groentenfruithuis.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer