Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlands goederenvervoer krimpt, wegtransport presteert beter

Het Nederlandse goederenvervoer is in 2024 licht gegroeid in vervoerd gewicht, maar de totale vervoersprestatie blijft fors achter bij het niveau van tien jaar geleden. Dat blijkt uit het Mobiliteitsbeeld 2025 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

© Lougassi Gilles | Dreamstime

De totale vervoersprestatie – het vervoerde gewicht vermenigvuldigd met de afgelegde afstand – nam in 2024 met 3,4% toe ten opzichte van 2023, maar ligt nog altijd 11,5% lager dan in 2014. Het vervoerde gewicht groeide minimaal (+0,7%), mede dankzij herstel in enkele sectoren, maar blijft structureel achter bij eerdere jaren.

Al sinds 2014 groei wegvervoer
Het wegvervoer vormt de positieve uitzondering. De vervoersprestatie van het goederenwegvervoer steeg met 4% en laat daarmee zowel op jaarbasis al sinds 2014 groei zien. "Sinds 2014 is van alle vervoerswijzen het vervoer per weg in tonkilometers het sterkst toegenomen, namelijk met 9,4%", schrijft KiM.

Andere modaliteiten laten een gemengd beeld zien. De binnenvaart noteerde een beperkte groei van 1,6% in 2024, maar ligt sinds 2014 12,2% lager. Het spoorvervoer daalde met 4,8% en zit vrijwel op hetzelfde niveau als tien jaar geleden. Het buisleidingvervoer groeide in 2024 nog met 8,1%, maar is sinds 2014 met 41% gekrompen, vooral door een afname van aardgasproductie en -consumptie. KiM benadrukt dat het wegtransport ondanks economische tegenwind en structurele veranderingen in energiestromen en industrie een cruciale rol in de logistieke keten blijft spelen.

Gemengde ontwikkelingen personenvervoer
Op het gebied van personenvervoer waren er in 2024 gemengde ontwikkelingen. Door een methodebreuk zijn nog geen volledige gegevens beschikbaar, maar uit andere bronnen blijkt dat de afgelegde afstand met trein, bus, tram en metro toenam, terwijl de auto nog steeds onder het niveau van 2014 ligt. Het fietsgebruik groeide tussen 2014 en 2023 met 7%, mede door een sterke stijging van het aandeel e-fietsen van 8% naar 38%.

Wat betreft bereikbaarheid is het aantal banen dat binnen redelijke reistijd bereikbaar is gemiddeld gestegen, terwijl de bereikbaarheid van onderwijsinstellingen en ziekenhuizen licht afnam. Circa 95% van de Nederlanders geeft aan dat ze hun werk-, onderwijs- en zorglocaties meestal of altijd goed kunnen bereiken.

Verkeersveiligheid en milieu
De verkeersveiligheid liet in 2024 een lichte verbetering zien: het aantal verkeersdoden daalde met negen tot 675. Fietsers vormen nog steeds de grootste groep verkeersslachtoffers (246 doden), gevolgd door auto-inzittenden (220). Op het gebied van milieu daalden de broeikasgasemissies van mobiliteit in 2024 met 5% ten opzichte van 2023 tot 29,2 Mt CO2-equivalenten. De emissies van het wegverkeer lagen met 24,4 Mt CO2-eq 14% lager dan in 2015.

KiM voorziet dat het goederenvervoer tot 2030 licht zal krimpen (-5%), terwijl de afgelegde afstand van wegverkeer in alle scenario's toeneemt, variërend van +7% tot +11%.

Bron: KiM

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer