Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Extra vliegtuigen voor Egyptische export vroege aardbeien naar Europa

Het vroege aardbeienseizoen in Egypte zorgt voor een toenemende vraag naar luchtvrachtcapaciteit richting Centraal- en West-Europa. Charteroperator AirMaster is gestart met vluchten voor bederfelijke goederen van Caïro naar Hahn Airport, met twee B737-800BCF toestellen die elk 22 ton kunnen vervoeren. Het merendeel van de zendingen gaat naar DHL Food Logistics en de Belgische Tulpin Group, die grossiers in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk beleveren.

Naast de chartervluchten landen ook Egyptair Cargo A330F-vrachtvliegtuigen twee keer per week op Hahn of Oostende om de toevoer van aardbeien te ondersteunen. Volgens Alain Tulpin, CEO van Tulpin, begon het aardbeienseizoen 2025 in Egypte ongeveer twee weken eerder dan vorig jaar, en zien de gewassen er veelbelovend uit vergeleken met 2024. Dit legt extra druk op de main deck-capaciteit om fruit van de oogstgebieden naar Europese distributiehubs te vervoeren.

Vorig seizoen werd het merendeel van deze volumes door Egyptair zelf afgehandeld. Dit jaar is een deel van de vloot echter ingezet op e-commerce routes tussen China en Europa, waardoor minder vliegtuigen beschikbaar zijn voor ladingen van zachtfruit. Extra main deck-capaciteit van Egyptair wordt vanaf december 2025 verwacht.

Charters vullen tijdelijke capaciteitstekorten
Om het tekort op te vangen, huurde Egyptair vrachtvliegtuigen van AirMaster in. Volgens Lotfi Zekkour, COO van Hahn Cargo, zullen de MR-vluchten doorgaan tot aan Kerst, met minstens één en vaak twee vluchten per dag. De samenwerking ontstond na een direct verzoek van Egyptair Cargo of Hahn Cargo de bederfelijke goederen zonder vertraging kon afhandelen. Zekkour geeft aan dat zijn Noord-Afrikaanse achtergrond en kennis van het Arabisch de communicatie in het begin hebben vergemakkelijkt.

AirMaster koos volgens Zekkour voor Hahn boven alternatieve luchthavens in Duitsland of de Benelux vanwege de snelheid van de afhandeling en de mogelijkheid om de productkwaliteit bij koude temperaturen te waarborgen. De aanwezigheid van lokale plantenbeschermingsagenten ondersteunt bovendien een snelle doorvoer.

Distributie naar Europese markt
Van de aardbeien die in Hahn aankomen, blijft ongeveer 60 procent in Duitsland, verdeeld via DHL naar grossiers zoals Rewe en Edeka. De Tulpin Group transporteert een aanzienlijk deel naar het VK via het Kanaal. Een kleiner deel gaat met de Franse expediteur Sotracom naar Frankrijk.

De huidige shuttle-operatie is bedoeld om de keten tijdens het vroege Egyptische seizoen te stabiliseren en het tijdelijke capaciteitsgat te overbruggen, totdat Egyptair extra vrachtcapaciteit kan inzetten.

Bron: Cargo Forwarder Global

Gerelateerde artikelen → Zie meer