Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bij steekproef vond de Consumentenbond veel fouten op de bon

DekaMarkt, Hoogvliet en Nettorama bieden compensatie bij kassabonfouten

Consumenten die een fout op de kassabon ontdekken bij DekaMarkt, Hoogvliet of Nettorama krijgen het product gratis of een waardebon. Dat hebben de supermarkten afgesproken met de Consumentenbond.

© Tero Vesalainen | Dreamstime

Uit een steekproef van de Consumentenbond in augustus 2025 bleek dat de drie regionale supermarkten nog vaak fouten maakten op de kassabon. Zo stond in de winkel dat een krat Heineken 0.0 €9,99 kostte, terwijl bij de kassa €18,38 werd gerekend. Een Drentse worst die in de winkel geprijsd stond op €5,49, werd voor €10,69 afgerekend. Het gaat om aanbiedingen vaak niet in de reguliere schappen liggen, maar in actiedisplays, manden of kopstellingen.

Nog te weinig verbetering
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: "Omdat we bij DekaMarkt, Hoogvliet en Nettorama nog te weinig verbetering zagen, hebben we ze gesommeerd te stoppen met de kassabonfouten en ze aansprakelijk gesteld voor de schade die consumenten lopen. Op basis daarvan hebben we verdere afspraken gemaakt, zoals een prijsgarantie."

Om de fouten terug te dringen, zetten de supermarkten externe mysterieshoppers in om de prijzen te controleren. De resultaten hiervan worden gedeeld met de Consumentenbond. Hoogvliet heeft daarnaast veel papieren reclameborden vervangen door elektronische prijskaartjes, waardoor de juiste prijs automatisch wordt weergegeven.

Compensatie voor in het verleden gemaakte fouten
Eerder dit jaar troffen de Consumentenbond en consumenten nauwelijks nog fouten aan bij landelijke ketens zoals Albert Heijn, Jumbo en PLUS. Deze supermarkten doneerden samen €1,8 miljoen aan goede doelen voor eerdere kassabonfouten. Molenaar: "Helaas heeft geen van de drie regionale supermarkten al nagedacht over een compensatie of gebaar voor in het verleden gemaakte fouten. Daarover gaan we nog met ze in gesprek."

De Consumentenbond houdt al langere tijd toezicht op kassabonfouten. In april 2025 bleek dat bij DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz en Vomar 13 procent van de gecontroleerde artikelen verkeerd geprijsd was. Hoogvliet scoorde toen het slechtst met 22 procent foutieve prijzen.

Vertrouwen terugwinnen
Met de nieuwe afspraken en de inzet van mysterieshoppers hopen de drie supermarkten de prijsonzekerheid voor klanten te verminderen en het vertrouwen terug te winnen.

Bron: Consumentenbond

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer