Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lidl over bio-AGF:

"We willen bewijzen dat biologisch niet duur hoeft te zijn"

Tholen - Met de landelijke campagne 'Bio. Lekker voor je' probeert de overheid sinds 2024 het vertrouwen in biologische producten te vergroten en consumenten bewuster richting bio te bewegen. Supermarkten spelen daarin een sleutelrol: zij worden aangespoord om het biologische aanbod te verbreden, prijzen concurrerender te maken en transparanter te communiceren. Lidl Nederland profileert zich de laatste jaren nadrukkelijk op dat terrein. Door branchevereniging BioNederland werden ze zelfs uitgeroepen tot Bio Bedrijf van het Jaar.

© Lidl Nederland

Volgens Rebekah Simmons, specialist duurzame inkoop en verantwoordelijk voor het biologische beleid, is die erkenning vooral het resultaat van een consistente strategie. "Het is onze missie om duurzame en gezonde producten, waaronder biologisch, toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen," zegt ze. "Dat vraagt om focus, samenwerking met telers en een scherpe prijspositionering."

Bio betaalbaar
Prijs blijft een belangrijke drempel voor consumenten die willen overstappen op biologisch. Lidl probeert die barrière weg te nemen door biologische producten structureel onder het marktgemiddelde te prijzen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Lidl, samen met Dirk, gemiddeld 18 procent goedkoper is dan de rest van de markt. "Veel klanten denken dat biologisch automatisch duur is", zegt Rebekah. "Daarom is het belangrijk om die perceptie te veranderen. We hebben stevige acties gevoerd, zoals 25 tot 30 procent korting op het gehele biologische AGF-assortiment. Via Lidl Plus bieden we bovendien langdurige kortingen. Daarmee bereik je ook klanten die normaal nooit biologisch kopen." Het succes is zichtbaar: promoties leiden regelmatig tot piekverkopen en incidenteel tot tekorten. "Dat zijn luxeproblemen, maar ze laten wel zien dat klanten er klaar voor zijn."

© Lidl Nederland

Seizoenen als motor
Naast prijs zet Lidl in op een aantrekkelijk en herkenbaar bio-assortiment. Seizoensproducten blijken daarbij opvallend populair. "Klanten bewegen intuïtief mee met de seizoenen", zegt Rebekah. "Biologische pompoenen springen er bijvoorbeeld elk jaar uit." Dit jaar introduceerde Lidl voor het eerst biologische aardbeien, als eerste grote Nederlandse supermarktketen. De vraag bleek groter dan het aanbod. "We hadden hoge verwachtingen, maar het liep nóg beter. Daar leren we veel van. Volgend jaar kunnen we beter plannen."

Niet knijpen in de keten
De scherpe consumentenprijzen die Lidl hanteert zijn volgens Rebekah nooit het resultaat van 'knijpen' in de keten: Lidl houdt de telersprijs op niveau en realiseert lage winkelprijzen, vooral door efficiënte processen. "We hebben een overzichtelijk assortiment, efficiënte winkelprocessen en een logistiek systeem met minimale verspilling. Dat zorgt voor een lage kostprijs, zonder dat we de prijs voor de teler drukken. Een eerlijke prijs blijft altijd ons uitgangspunt."

© Lidl Nederland

Langetermijnrelaties met telers zijn essentieel om te kunnen groeien in bio-AGF. Lidl ondersteunt onder meer boeren die willen omschakelen naar biologische teelt, bijvoorbeeld via afnamegaranties. "De omschakeling duurt drie jaar. Voor een teler is dat een grote stap. Wij vinden dat we daar als retailer verantwoordelijkheid in moeten nemen."

In het zogeheten Hutspotakkoord sprak Lidl samen met biologische telers af om de biologische AGF-omzet in 2026 te verdubbelen ten opzichte van 2022. Dat betekent dat het omzetaandeel moet groeien van ruim 4% naar ruim 8%. In de praktijk is die doelstelling al bijna bereikt: Rebekah: "In 2024 lag ons omzetaandeel in biologische aardappelen, groenten en fruit al op 7,6%."

© Lidl Nederland

Twee sporen
Lidl is voor een 10-tal specifieke producten volledig overstapt op biologisch, zoals bij kruidenpotjes, een aantal soorten paddenstoelen en pompoenen, maar het is niet de bedoeling dat bio de reguliere producten zal vervangen. Rebekah: "We blijven inzetten op beide. We willen de biologische keten vergroten, maar we willen óók conventionele telers helpen verduurzamen." Daarvoor werkt Lidl samen met CLM, Natuur & Milieu, het ministerie van LNV en eigen telers aan pilots om het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. "Zo maken we het hele AGF-schap duurzamer, of het product nu biologisch is of niet."

Transparantie en toekomstvisie
De koers van Lidl wordt jaarlijks vastgelegd in het duurzaamheidsverslag dat in december verschijnt. Daarin staan doelstellingen, resultaten en projecten publiekelijk beschreven. "We hebben ons beleid opgesteld met NGO's, de overheid, telers en andere stakeholders," aldus Rebekah: "Die transparantie helpt om inhoudelijke gesprekken te blijven voeren en onze ambities scherp te houden."

© Lidl Nederland

Het streven om naar 8% omzetaandeel in bio-AGF te groeien in 2026 is een tussenstap. "We zien dat consumenten willen, zolang je het maar mogelijk maakt. Dit zijn geen einddoelen, maar stappen in de richting van een toekomstbestendige voedselketen."

Voor meer informatie:
Lidl Nederland
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer