Het Europees Parlement heeft zijn standpunt vastgesteld over het Omnibus I-pakket, dat wijzigingen bevat in de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Deze aanpassingen zijn volgens ondernemersvereniging evofenedex relevant voor ondernemers in handel en logistiek die samenwerken met grote klanten of deel uitmaken van internationale waardeketens.
Het Omnibus I-pakket heeft als doel de administratieve druk voor bedrijven te verlagen, iets wat evofenedex ondersteunt. Tegelijkertijd beperkt het pakket het aantal bedrijven dat direct onder de wetten valt. Volgens evofenedex kan dit een risico vormen. "Een kleiner toepassingsbereik kan ertoe leiden dat delen van toeleverketens niet goed worden onderzocht, waardoor misstanden buiten beeld blijven. Onderbouwing dat het grootste deel van die ketens toch in scope blijft, ontbreekt", waarschuwt de ondernemersvereniging.
Vragen over versoepeling van drempel
Evofenedex ziet wel voordelen in de risicogebaseerde aanpak die het Parlement voorstelt. Bedrijven mogen zich daarbij eerst baseren op informatie die al beschikbaar is, wat het proces overzichtelijker maakt. Tegelijkertijd vergroot dit het belang van onafhankelijk onderzoek door bijvoorbeeld ngo's of journalisten. Ook de Europese Commissie kan hierin een rol spelen, zoals zij van plan is bij de Forced Labour Regulation. Rapportages uit de CSRD vormen bovendien een bron voor de CSDDD, wat volgens evofenedex vragen oproept over de versoepeling van de drempel naar 1.750 medewerkers.
Voor de CSRD stelt het Parlement dat bedrijven met ten minste 1.750 medewerkers en een netto jaaromzet van 450 miljoen euro moeten rapporteren. De rapportagestandaarden worden vereenvoudigd, sectorspecifieke rapportage wordt vrijwillig en bedrijven die buiten de scope vallen kunnen vrijwillige standaarden gebruiken. De verplichte 'reasonable assurance' door accountants wordt vervangen door een 'limited assurance', waarbij alleen wordt gecontroleerd of er redenen zijn om aan te nemen dat de rapportage onjuistheden bevat. Daarnaast wil het Parlement dat de Europese Commissie een digitaal portaal opzet met gratis sjablonen, richtlijnen en informatie over alle EU-rapportageverplichtingen.
Verplicht klimaattransitieplan geschrapt
Voor de CSDDD geldt dat ondernemingen met 5.000 medewerkers en een netto jaaromzet van 1,5 miljard euro onder deze regels vallen. De verplichting tot een klimaattransitieplan wordt volledig geschrapt, maar bedrijven moeten nog wel rapporteren via de CSRD. De due diligence-aanpak wordt risicogebaseerd: ondernemingen richten zich eerst op hun eigen activiteiten en die van directe leveranciers, en alleen bij objectief bewijs van negatieve effecten bij indirecte partners is dieper onderzoek nodig.
Het beëindigen van relaties met niet-coöperatieve partners is niet langer verplicht, maar beslissingen moeten wel onderbouwd zijn. Aansprakelijkheid wordt op nationaal niveau geregeld en lidstaten moeten sancties instellen die "doeltreffend, evenredig en afschrikwekkend" zijn, met maximumboetes van vijf procent van de netto wereldwijde omzet of, in bepaalde gevallen, van de geconsolideerde omzet van de moedermaatschappij.
Onderhandelingen met lidstaten
Met de nieuwe stemming heeft het Parlement een definitief mandaat voor onderhandelingen met de lidstaten en de Europese Commissie. Tijdens de zogenaamde trilogen werken de drie instellingen aan één gezamenlijke tekst. Pas na formele goedkeuring door zowel het Parlement als de Raad kunnen de aangepaste richtlijnen worden omgezet in nationale wetgeving.
Bron: evofenedex