Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amerikaanse consument bereid meer te betalen voor tomaten met uitgesproken smaak

Nieuw onderzoek van Texas A&M AgriLife Research laat zien dat Amerikaanse consumenten bereid zijn meer te betalen voor tomaten met specifieke smaak- en kleurkenmerken, onafhankelijk van de herkomst. De studie, verschenen in Agribusiness, werd uitgevoerd onder leiding van Samuel Zapata, Ph.D., universitair hoofddocent landbouw­economie aan het Texas A&M University Higher Education Center in McAllen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat smaak en uiterlijk de belangrijkste factoren zijn die de betalingsbereidheid bepalen. De resultaten bieden richting aan veredeling, marketingstrategieën en regionale teeltplanning voor telers in Zuid-Texas.

Zapata: "Tomaten zijn een van de meest gegeten groenten in de Verenigde Staten en kunnen prima worden geteeld in Zuid-Texas. Wij willen lokale telers inzicht geven in de voorkeuren van consumenten, zodat zij rassen kunnen telen die aansluiten op zowel teelteisen als marktvraag."

De onderzoekers combineerden consumentenproeven met economische analyses. In totaal beoordeelden meer dan 180 consumenten uit Zuid-Texas twee Texas A&M-rassen – TAMU Red en TAMU Orange – naast een commerciële variëteit en geïmporteerde tomaten uit Mexico. De deelnemers waardeerden kleur, smaak, textuur en algemene uitstraling en gaven vervolgens aan hoeveel zij bereid waren te betalen per pound (0,45 kg).

Consumenten die de kleur van TAMU Red verkozen, wilden gemiddeld US$0,15 (€0,13) extra per pound betalen. De smaak van TAMU Orange leverde een meerprijs op van ongeveer US$0,13 (€0,11) ten opzichte van Mexicaanse import.

Volgens Zapata toont dit aan hoe sterk smaak de voorkeur van consumenten stuurt. Omdat lokale tomaten later kunnen worden geoogst dan geïmporteerde, kunnen zij beter doorrijpen en meer smaak ontwikkelen, wat een voordeel oplevert voor telers in Texas.

De studie sluit aan op eerder AgriLife-onderzoek naar rendabele teeltperioden en teeltsystemen voor tomaten in Zuid-Texas. Deze fase richtte zich specifiek op de producteigenschappen die consumentvoorkeuren bepalen. Het team streeft naar wat Zapata omschrijft als een "consumentgericht veredelingsproces": "Het doel is om veredelingskennis te koppelen aan marktwensen en zo – in zekere zin – het ideale tomatenras te ontwikkelen," aldus Zapata.

Bron: PHYS.org

Gerelateerde artikelen → Zie meer