De zesde editie van de Morocco Berry Conference, georganiseerd door de vereniging Green Smile, vond plaats op 13 november 2025 in Agadir. Het evenement trok meer dan 700 deelnemers, waaronder bijna 70 partners en exposanten.
Siham Zahidi, medeoprichter van Green Smile, sprak haar tevredenheid uit over het succes van de conferentie, die een niet te missen evenement is geworden voor spelers uit de sector, zowel binnen als buiten Marokko. Volgens haar was het succes van deze editie te danken aan de aantrekkingskracht op een breed internationaal publiek: naast de gebruikelijke deelnemers uit Europa en Afrika, verwelkomde de conferentie van 2025 ook professionals uit Centraal- en Oost-Azië en Oceanië.
© Youness Bensaid | GroentenNieuws.nl
Klik hier om onze fotoreportage te bekijken
In 2025 richtte de Morocco Blueberry Conference zich op de positie van Marokko op de wereldmarkt voor blauwe bessen. Hoewel Marokko momenteel een van de voornaamste producenten is, trekt de sector veel belangstelling van andere Afrikaanse landen, wat wijst op een toenemende concurrentie. Vooral Egypte toont een sterk potentieel en laat zien dat het de concurrentie kan overtreffen met hoge productievolumes en concurrerende prijzen. Daarom waren diverse Egyptische telers en exporteurs uitgenodigd om hun inzichten over de sector in hun land te delen.
Tijdens de conferentie werden verschillende onderwerpen besproken, die de verwachtingen van de Marokkaanse telers weerspiegelden: versterking van de productie en het imago van Marokkaanse producten op de wereldmarkt, en verbetering van de rol en instrumenten van de branchorganisaties voor Marokkaans zachtfruit.
Sectorvertegenwoordigers wezen ook op informele belemmeringen en uitdagingen bij de toegang tot de Europese markt, die dit jaar extra onder druk kwamen door de start van het Marokkaanse frambozenseizoen.
De gebruikelijke beurs bij het evenement bracht bedrijven van diverse nationaliteiten en sectoren uit landen als Marokko, Nederland, Spanje, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, België, Turkije, India, en Sri Lanka samen. Deze bedrijven vertegenwoordigen verschillende stadia van de waardeketen, van zaden tot verpakking, inclusief kassen, machines, IT-oplossingen, substraten, potten, oplossingen voor plaagbestrijding, biostimulanten en gewasbeschermingsmiddelen.