Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Snackkomkommer verdringt klassieke variant op Italiaanse markt

De komkommeroogst op Sicilië is momenteel in volle gang en loopt waarschijnlijk door tot juni. Het seizoen verloopt normaal en er zijn geen noemenswaardige problemen gemeld. De totale opbrengst lijkt vergelijkbaar te worden met die van voorgaande jaren.

Wat wel opvalt, is een verschuiving binnen de sector: de klassieke komkommer raakt uit de gratie. De aandacht verschuift richting premiumproducten, met name de kleinere snackkomkommers. Die vallen steeds meer in de smaak bij de consument.

Salvatore Astuto van OP Platinum uit Ragusa licht toe dat zijn coöperatie zich steeds sterker specialiseert. "Hoewel de traditionele komkommer nog vaste afnamecontracten heeft met supermarkten, ligt de focus niet langer op groei binnen dat segment. Inmiddels bestaat al zo'n 40% van onze komkommerteelt uit snackvariëteiten. Deze worden vooral afgezet op de Italiaanse markt en zijn verpakt in handige trays van 500 gram onder ons eigen merk."

"De snackkomkommers worden niet op traditionele wijze geteeld. Telers maken gebruik van kokosvezel en perliet als substraat, waardoor de planten gericht gevoed worden met precies de juiste voedingsstoffen. Dat levert gezonde en smaakvolle producten op." Hydroteelt is inmiddels een belangrijke pijler van OP Platinum. De coöperatie beschikt over ruim 90 hectare aan beschermde teeltlocaties.

Toch blijft de komkommer een bescheiden speler binnen het assortiment van OP Platinum: ongeveer 15% van de jaarlijkse opbrengst. Koploper blijft tomaat, goed voor de helft van het volume, gevolgd door paprika, met name Sweet Palermo.

OP Platinum blijft ook investeren in innovatie en voedselveiligheid. Dankzij QR-codes op de verpakkingen is elke stap in het teeltproces tot aan de winkelvloer volledig traceerbaar.

Voor meer informatie:
Salvatore Astuto
O.P. Platinum Soc. Coop. Agr.
C.da Piombo, s.n.
97100 Ragusa (Italië)
Tel: +39 330 814094
[email protected]
www.opplatinum.it

Gerelateerde artikelen → Zie meer