Nu de EU in 2030 single-use plastic wil uitfaseren, test het Zweedse foodtechbedrijf Saveggy een eetbaar, plantaardig alternatief voor de gebruikelijke plastic folie rond verse producten. De innovatie, gemaakt van raapzaadolie en glutenvrije haverolie, moet de houdbaarheid van komkommers met tot twee weken verlengen, zonder dat er plastic aan te pas komt.
In samenwerking met de Universiteit van Lund en betrokken partijen uit de supply chain wordt de coating momenteel een maand lang commercieel getest in Zweden. Samen met een van de grote supermarktketens van het land en een groenteleverancier heeft Saveggy ongeveer 250.000 behandelde komkommers verspreid.
Volgens het bedrijf wordt in de EU jaarlijks ongeveer 3.000 ton plastic gebruikt, alleen al voor het verpakken van komkommers. Als de proef succesvol is, kan de technologie op grotere schaal worden toegepast in de Europese markt.
Saveggy haalde ongeveer €2,5 miljoen aan durfkapitaal op en nog eens €2,5 miljoen via EU-financiering via de EIC Accelerator. De Europese Investeringsbank overweegt bovendien een investering van €3 miljoen ter ondersteuning van de uitbreiding.
De eetbare coating is ontwikkeld om de versheid van komkommers te behouden en tegelijkertijd te voldoen aan de komende EU-verpakkingsregels, en biedt zo een potentiële oplossing voor telers, verpakkers en retailers die zich voorbereiden op het uitfaseren van single-use plastic.