Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
78 miljoen euro beschikbaar

Subsidieregeling voor zero-emissietrucks in 2026 weer van start

Vanaf 27 januari 2026 kunnen ondernemers en non-profit­organisaties opnieuw gebruikmaken van de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET). De regeling ondersteunt de aanschaf of financial lease van nieuwe, volledig emissieloze (uitstootvrije) vracht­wagens, meldt RAI.

Voor de eerste openstelling is € 78 miljoen beschikbaar. Dit budget is naar verwachting voldoende om ongeveer 1.100 emissieloze vracht­wagens te subsidiëren. De middelen zijn afkomstig uit de "terugsluis" vracht­wagenheffing. Later in 2026 (september) volgt een tweede openstellingsronde; het bijbehorende budget wordt op een later moment bekendgemaakt.

Grote belangstelling AanZET in 2025
Het tweede subsidieloket van dit jaar werd op 1 oktober jl. binnen 24 uur volledig overtekend. Voor het beschikbare budget van € 30 miljoen kwamen aanvragen binnen ter waarde van € 36,6 miljoen. De grote belangstelling toont aan dat ondernemers bereid zijn te investeren in zero-emissie­voertuig­en. De AanZET-regeling is daarmee een belangrijke stimulans voor de verduurzaming van het goederenvervoer en helpt bij het realiseren van de klimaatdoelstellingen. Bovendien zorgen de aankomende zero-emissiezones in steden voor extra motivatie om de overstap naar elektrisch vervoer nu te maken.

AanZET-regeling houdt transitie op gang
"Als sector staan we klaar om door te pakken met uitstootvrije vracht­wagens," zegt Jeroen de Liefde, sectie­manager Zware Bedrijfs­wagens bij RAI Vereniging. "Fabrikanten hebben het aanbod, klanten hebben interesse en de AanZET-regeling helpt daarbij enorm." Rogier van de Garde, voorzitter van de sectie Zware Bedrijfs­wagens vult aan: "Het is positief dat er in de eerste openstelling € 78 miljoen beschikbaar is gesteld*. Ook de verruiming van de aanvraagregels en de mogelijkheid tot uitstel bij langere opbouw-levertijden sluiten goed aan bij de praktijk. Zulke duidelijke randvoorwaarden maken het voor transportondernemers beter haalbaar om de stap naar elektrisch te zetten."

Belangrijkste wijzigingen voor AanZET 2026
Ten opzichte van AanZET 2025 zijn er enkele belangrijke aanpassingen doorgevoerd:

  • Verduidelijking van de verkoopprijs: de verkoopprijs wordt voortaan gedefinieerd exclusief de opbouw op het bak­wagenchassis, zodat prijzen tussen fabrikanten beter vergelijkbaar zijn.
  • Nieuw subsidieplafond: het subsidieplafond voor 2026 is toegevoegd aan de regeling, waardoor de actuele budgetuitputting voortaan te volgen is via de RVO-website. Aanvragers krijgen zo sneller inzicht in het beschikbare budget.
  • Versoepelde aanvraagregeling: op de eerste en tweede dag van de openstelling kan één aanvraag worden ingediend voor maximaal twee voertuig­en; vanaf dag drie kan één aanvraag worden ingediend voor maximaal tien voertuig­en.
  • Ruimere vaststellingsperiode: de aanvraag tot subsidievaststelling moet binnen 12 maanden na subsidieverlening worden ingediend, met de mogelijkheid tot maximaal 12 maanden uitstel bij langere opbouwtijden.

Bron: RAI Vereniging

Gerelateerde artikelen → Zie meer