Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Champignon Bruxelles ziet wederom levenslicht

"We geloven nog altijd in ons concept, alleen met een realistischere aanpak"

Tholen - Sinds begin van het jaar heeft Champignon Bruxelles een doorstart gemaakt. Het bedrijf, voorheen bekend onder de naam Micro Flavours, moest door een alsmaar lastiger wordend Belgisch ondernemersklimaat in 2024 haar deuren sluiten. Onder de nieuwe naam gaat Dario Vunckx nu door met de teelt en verkoop van paddenstoelen onder de historische groothandelsmarkt Abattoir in Brussel. "We waren misschien te snel te ambitieus, waardoor we onszelf voorbij liepen. We geloven nog altijd in ons concept, alleen met een realistischere aanpak", vertelt de ondernemer.

© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nl

De nieuwe weg slaat Champignon Bruxelles nu in door te kiezen voor specialisme. "Eind 2023 kenden we een enorme groei", steekt Dario van wal. "Met Micro Flavours hielden we ons bezig met de aankoop en verkoop van salades, eetbare bloemen en de kweek van microgroenten en paddenstoelen. We leverden direct aan verschillende groothandels en veel horecaklanten door heel België. Helaas werd dit op een gegeven moment allemaal uitermate moeilijk. In België is het ondernemersklimaat erg lastig geworden. Leningen krijgen is bijna onmogelijk als je niet veel onderpand hebt. We hadden alles wat we konden al ingezet, dus er was geen krediet meer mogelijk. In september vorig jaar zijn we gestopt, waarna we in mei van dit jaar opnieuw zijn gestart."

Champignon Bruxelles zag wederom het levenslicht. "Microgroenten en eetbare bloemen werden on hold gezet, waar paddenstoelen de hoofdmoot werden. We hebben de installaties overgenomen van een andere kwekerij, en dat werkt goed. De naam Champignon Bruxelles was makkelijk gekozen, omdat we in een eerder stadium dit bedrijf met Micro Flavours over hadden genomen, dus het was al een bekend merk in de sector. Daarbij leveren we nu vooral aan groothandels. Niet meer rechtstreeks aan restaurants of retail. De logistieke kosten waren te hoog en geschikt personeel vinden bleek erg moeilijk. Ons team is kleiner geworden: één iemand van het oude team en enkele nieuwe, flexibele medewerkers, vooral seizoensgebonden."

© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nl

Stap voor stap
"Wat betreft de teelt werken we voor de paddenstoelen met substraat uit Nederland. Dat gaat in stellingen, vier dagen lang in volledige mist en hoge luchtvochtigheid. Daarna kunnen we beginnen oogsten. Alles gebeurt nog handmatig: elke blok van 2,5 kilo wordt dagelijks beoordeeld, en de paddenstoelen worden per grootte gesorteerd. Iets wat door onze bestaande klanten werd gewaardeerd en waarmee we nog altijd dezelfde kwaliteit kunnen waarborgen."

Hierbij ligt de focus momenteel nog op oesterzwammen en shiitakes. "Goed voor ongeveer 60% van het volume dat we vorig jaar produceerden. Daarnaast nemen we de grijze oesterzwam en de eryngii waarschijnlijk begin 2026 ook weer op. Bovendien staat de beukenzwam ook op de planning. Deze willen we via onze huidige kanalen terug op de markt brengen. We breiden dus stap voor stap opnieuw uit. De vraag naar paddenstoelen is, en blijft, eigenlijk goed, zeker nu het najaar is aangebroken. In België betekent kouder weer dat mensen weer warme gerechten maken, en dan stijgt de vraag automatisch. Over de afzet hebben we nooit zorgen, maar het is belangrijk dat de organisatie ook volledig op orde is."

© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nl
De tunnels onder de groothandelsmarkt in Anderlecht waar de paddenstoelen worden geteeld

Anders aanpakken
Of de ondernemer dan nog een toekomst ziet in stadslandbouw? "Urban farming blijft voor ons interessant, maar het wordt steeds uitdagender. Het werd jaren geleden gebracht alsof dit het Ei van Columbus was, maar echt innovatieve indoor farming of aquaponics blijft moeilijk rendabel. Toen ik zeven jaar geleden begon, waren er twaalf spelers actief in Brussel; nu zijn er nog maar twee of drie. Velen zijn gestopt of failliet gegaan, onder meer door het moeilijke ondernemersklimaat en het gebrek aan financiering. Bovendien heeft de traditionele landbouw ook niet stilgezeten qua innovatie en automatisering."

"Toch heeft het iets waardevols gebracht: mensen zijn zich bewuster geworden van lokale teelt. Ik geloof ook zeker dat het kan werken, mits we het anders aanpakken dan vroeger. Niet meer te breed, maar gespecialiseerd. We kiezen bewust om niet alles zelf te doen, geen eigen versnijding of verpakking meer, geen rechtstreekse horeca, maar om te focussen op specifieke producten en een paar sterke partners. We doen nu veel meer zelf, maar in een betere samenstelling dan vroeger. We geloven nog altijd in ons concept, alleen met een realistischere aanpak op een unieke locatie in Brussel."

© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nl

Voor meer informatie:
Dario Vunckx
Champignon Bruxelles
[email protected]
www.lechampignondebruxelles.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer