Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Heemskerk Fresh & Easy bestaat 65 jaar

Van zakje soepgroenten tot complete maaltijd

Tholen - Wanneer eigenaar Cor Heemskerk praat over het verleden, dan hoor je meer dan alleen geschiedenis. Je hoort passie. Voor het vak, voor de mensen, voor Rijnsburg. En als algemeen directeur Jantine Heemskerk het woord neemt, hoor je visie, ambitie en een diepgewortelde overtuiging dat wat goed is, altijd beter kan. Samen vertellen zij het verhaal van Heemskerk: een familiebedrijf dat al 65 jaar met beide benen op de grond staat, met de blik op de toekomst gericht. Voor het jubileummagazine gingen wij om tafel met Cor Heemskerk en Jantine Heemskerk en spraken met hen over vroeger, over veranderingen en over Heemskerks gezonde ambities.

Een jongensdroom uit Rijnsburg
Cor: "Eind jaren vijftig, toen de wereld, ook die van groenten en fruit, nog even anders was, begon mijn vader zijn avontuur. Mijn opa had een groothandel op de Amsterdamse markt en daar liep de hele familie rond. Mijn vader, toen 19 jaar oud, dacht: 'Dat gaat het niet worden, al die broers op één kluitje.' Dus toen hij een Amsterdams bedrijf zag dat groenten sneed, dacht hij: 'Wat een Amsterdammer kan, moet een Rijnsburger zeker kunnen'. En zo begon het. Met gesneden soepgroenten. De klanten? Lokale grossiers. De koeling? Die was er nog niet. De inzet? Vooral heel hard werken."

© Heemskerk fresh&Easy

In 1960 startte het ondernemersavontuur in de schuur achter het ouderlijk woonhuis aan de Vliet in Rijnsburg en daarna al snel op de Vinkenweg. Daar groeit het bedrijf onder leiding van Wim Heemskerk. Aan het assortiment werden producten zoals boerenkool, andijvie en hutspot toegevoegd. Terwijl menigeen dacht dat zoon Cor na de tuinbouwschool meteen in de zaak zou duiken, besloot hij anders. "Mijn vader remde me af, vond ik. Dus nam ik zelf het initiatief en begon als grossier. Vijf jaar hard gewerkt en weinig verdiend, wel veel geleerd. En uiteindelijk besloot ik eind jaren '80 tóch de snijderij over te nemen. Achteraf gezien was dat een rationele keuze. Grossieren was te kleinschalig, en de retail begon op te komen. Dan moest je schaal maken."

Innoveren met slamixen
Vanaf het moment dat Cor aan het roer kwam, draaide alles om ontwikkeling en vernieuwing. Machines deden hun intrede, nieuwe producten volgden. Zoals zakjes gemengde sla. "Dat was een gok. Ik zei: 'Vers is gezond', mijn vader en ome Piet waren sceptisch. 'Een mens is geen konijn', zeiden ze. Maar ze zaten ernaast. Slamixen bleken wel degelijk een hit." Zo groeide het bedrijf uit tot één van de grootste bewerkers van groenten in Nederland. Daarbij bleef één principe altijd overeind. Betrouwbaarheid. "Geen valse beloftes. Als je 6% paprika belooft, dan stop je er geen 3% in."

De Heemskerk-cultuur: mensen maken het bedrijf
Als er iets is dat Cor keer op keer herhaalt, dan is het wel het belang van de juiste mensen. "Machines kun je kopen. Een gebouw ook. Maar personeel, dat zijn de mensen die de zaak groot hebben gemaakt." Zelfs toen Heemskerk begin jaren '90 een aanbod kreeg om een fabriek in Lelystad te bouwen – inclusief flinke subsidies – bleef het bedrijf in Rijnsburg. "Omdat onze mensen hier vandaan komen. De bedrijfscultuur is er een van bescheidenheid en nuchterheid. Geen kapsones. Gewoon hard werken. En iedereen is belangrijk, van de monteur tot de directeur."

© Heemskerk fresh&Easy

De lessen van Cor
Inmiddels is Cor 65 en blikt met trots, en een vleugje weemoed, terug. "De belangrijkste les? Je bent er nooit. Er is altijd weer een volgende stap. En ik heb geleerd dat mensen allesbepalend zijn. Robots zijn efficiënt, maar ze hebben geen ziel. Het mooiste blijft om met mensen samen iets op te bouwen." Sinds zijn terugtreden als dagelijks bestuurder is zijn rol veranderd. "Ik sta aan de zijlijn. Vroeger liep ik voorop. Nu niet meer. En dat is goed zo."

Tijd voor een nieuwe generatie
De dagelijkse leiding is overgedragen aan Jantine. Voor haar is het duidelijk: de fundering is stevig, maar de toekomst vraagt continu om nieuwe inzichten. ''De wereld om ons heen verandert in rap tempo. Consumenten hebben hulp nodig om meer groenten en fruit te eten, de markt consolideert, sourcingsuitdagingen worden groter, arbeid is schaars en samenwerking in de keten is cruciaal om efficiency te bewerkstelligen. Je moet meebewegen, zorgen dat je een duidelijk antwoord hebt op deze vraagstukken en tegelijkertijd elke dag meer dan 500.000 verpakkingen produceren en uitleveren. Dat vraagt teamwork en leiderschap. Daar steken we veel tijd en energie in en dat is noodzakelijk om als bedrijf een stap voor te blijven.''

Gemak is de grootste groeidrijver
Bij Heemskerk draait alles om het toevoegen van waarde. "Met onze producten bieden we consumenten tijdwinst én inspiratie. Zo maken we het makkelijk om lekker en gezond te eten. Ook onze klanten ontzorgen we, met een hoge leverbetrouwbaarheid, constante kwaliteit en de belofte dat we doen wat we zeggen. Dus het principe van Cor van geen valse beloftes willen doen, is anno 2025 nog altijd actueel. Daarnaast geven we gericht advies dat helpt om de categorie verder te laten groeien. Dat doen we met ons bestaande assortiment en ook met nieuwe concepten. Groenten spelen daarbij de hoofdrol, want wij vinden dat je altijd dicht bij jezelf en je vak moet blijven. Ons portfolio is inmiddels breed gespreid, met bewerkte groenten, sla, maaltijdsalades, verspakketten en nu ook kant-en-klare maaltijden. En fruit, al produceren we dat niet meer zelf en werken we daarvoor samen met Fruity Pack. Een goede keuze."

Nieuwe markten, nieuwe kansen
De strategische spreiding zie je ook terug in de klantenmix. Waar de focus vooral op retail lag, richt Heemskerk zich nu ook op foodservice en food industry.

Jantine: "We willen minder afhankelijk zijn van één segment. Bovendien zien we juist in foodservice en food industry steeds meer kansen, want ook daar groeit de aandacht voor groenten en gezondheid. Arbeid om groenten te snijden wordt steeds schaarser, en dat kunnen wij in Rijnsburg vaak veel goedkoper doen." Ook geografisch kijkt Heemskerk verder dan Nederland. "Duitsland bijvoorbeeld, waar convenience nog in de kinderschoenen staat, biedt volop mogelijkheden. Ook andere landen in Noordwest-Europa zijn interessant. Al blijven we realistisch: daar is de ontwikkeling van convenience meer een evolutie dan een revolutie."

Slimmer, sneller, flexibeler
In een wereld waarin snelheid en efficiëntie essentieel zijn, is robotisering onvermijdelijk. Handwerk blijft bestaan en is nodig, maar waar mogelijk automatiseren we of zetten we robots in. Dat is noodzakelijk in onze markt met stijgende arbeidskosten en hoge margedruk. De focus op robotisering betekent niet dat mensen minder belangrijk zijn. Integendeel: we hebben juist vakmensen nodig om de machines te bedienen. Het werk van een operator wordt er uitdagender door. Ik durf te stellen dat robotisering geen enkel nut heeft zonder een goed team. Om te kunnen robotiseren, moeten we grote volumes draaien en schaalvoordelen creëren. Tegelijkertijd willen we flexibel blijven en inspelen op trends en innovaties. Alleen zo blijven we relevant in de markt waarin we actief zijn."

© Heemskerk fresh&Easy

Betrouwbare partners
"Nauwe samenwerking met onze leveranciers is altijd al belangrijk geweest. We werken graag met vaste, betrouwbare partners. We werken met telers die al meer dan 25 jaar voor ons telen. Als je elkaar scherp houdt en blijft uitdagen, versterk je elkaar. Door de extremen in het klimaat neemt dat belang van goede partners ook alleen maar toe. Deze partners bevinden zich in verschillende regio's, want risico's spreiden is noodzakelijk om je te wapenen tegen natuurlijke invloeden. Zo ben je minder kwetsbaar bij droogte of overstromingen. Alle telers worden zorgvuldig geselecteerd, dat geldt voor degenen die ons al 25 jaar beleveren én voor nieuwe partners. Kwaliteit en voedselveiligheid zijn onze prioriteit. Binnen vier uur moeten we kunnen traceren waar een zakje sla vandaan komt – tot op het perceel nauwkeurig. Zoals Wim Heemskerk (de vader van Cor) altijd al zei: ''We zijn geen ziekenhuis, we kunnen geen groenten beter maken.' Het moet dus de allerbeste kwaliteit zijn die we gebruiken."

"65 jaar ondernemerschap en vakmanschap – dat is niet niks. In die tijd leer je dat je jezelf steeds opnieuw moet uitvinden, als bedrijf én als mens. Ik heb door de jaren heen veel veranderingen meegemaakt en elke fase vraagt weer om een andere aanpak. Daar moet je op inspelen zonder jezelf of je waarden te verliezen. Dat vraagt om keuzes, ook als die niet populair zijn. Maar wat echt telt, is dat iedereen doet waar hij of zij energie van krijgt. Want waar je goed in bent, daar haal je meestal ook plezier uit. Als iedereen in zijn kracht staat, je op elkaar kunt bouwen en samen kunt lachen én huilen, dan kun je elke uitdaging aan!"

Voor meer informatie:
Heemskerk fresh & easy
Vinkenweg 32
2231 NS Rijnsburg
Tel: +31 (0)71 402 13 38
[email protected]
www.heemskerkfresh.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer