Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"In Europa komt een half miljoen beroepschauffeurs tekort"

Naarmate de Spaanse AGF-export de afgelopen jaren is toegenomen, is ook de activiteit in het wegtransport meegegroeid. Toch blijft het een sector met stevige concurrentie, waardoor de neiging tot schaalvergroting steeds zichtbaarder wordt. Zo nam Logista enkele maanden geleden transportbedrijf El Mosca over. Ondanks stijgende kosten en een tekort aan chauffeurs, blijven de vooruitzichten vooralsnog positief.

Volgens directeur Álvaro González-Escalada heeft Logista inmiddels een stevige positie opgebouwd binnen Europa. "We regelen dagelijks veel transporten vanuit Spanje, maar ook tussen landen onderling, zoals tussen de Benelux en Griekenland. Dankzij onze grote vloot en brede dienstverlening kunnen we vrijwel elk Europees land bedienen. Onze specialisatie ligt vooral in Duitsland, de Benelux en Oost-Europa."

© Lydia González

Een van de grootste kopzorgen blijft het groeiende chauffeurstekort. Europese cijfers tonen aan dat er inmiddels zo'n half miljoen beroepschauffeurs te weinig zijn, en dat aantal loopt ieder jaar verder op. "De gevolgen zijn ernstig", zegt González-Escalada. "De kosten rijzen de pan uit en er ontstaan leveringsproblemen door stakingen en stilstand in de keten."

Logista probeert dit probleem aan te pakken via meerdere initiatieven. "We investeren al jaren in betere werkomstandigheden voor onze chauffeurs. Denk aan veilige parkeerplaatsen, betere infrastructuur, eerlijke werkroosters, en vooral naleving van rusttijden. Niet alleen het salaris telt, ook het dagelijks werk moet werkbaar blijven."

© Logista

Daarnaast richt het bedrijf zich op duurzamer transport. Waterstof, met name de groene variant, heeft daarbij de aandacht. "We kijken serieus naar alternatieve brandstoffen", aldus González-Escalada. "Groene waterstof is veelbelovend, maar er zijn nog grote obstakels: hoge productiekosten, beperkte beschikbaarheid en onvoldoende infrastructuur."

Tot die technologie breder toepasbaar is, werkt Logista met andere oplossingen. Zo zetten ze in op het gebruik van HVO (hernieuwbare diesel), elektrische vrachtwagens, zogeheten duotrailers en transportcombinaties van weg, spoor en zee. "Zo kunnen we klanten duurzame en efficiënte alternatieven bieden."

Voor meer informatie:
Logista
Tel.: +34 91 481 98 00 (Spanje)
[email protected]
www.logista.es

Gerelateerde artikelen → Zie meer