De Rotterdamse haven gaat komende week tijdelijk weer open, nadat havenbedrijven en vakbond FNV Havens overeenstemming hebben bereikt over een werkwijze tijdens de lopende staking van sjorders.
© Photowitch | Dreamstime
Tijdens een kort geding vroegen partijen uit de logistieke sector – waaronder rederijen, terminals, weg- en binnenvaart operators, brancheverenigingen en verladersorganisaties – de rechter om de staking te verbieden of te beperken vanwege de grote maatschappelijke gevolgen.
Weer met elkaar om de tafel
Onder begeleiding van de rechter is afgesproken dat vier dagen lang weer wordt gewerkt op de terminals. Tegelijkertijd gaan de sjorbedrijven en FNV Havens weer met elkaar om de tafel. "Vanaf aanstaande vrijdag kan er weer gestaakt worden, mocht er in de tussenliggende periode geen akkoord zijn bereikt", meldt de haven.
De oplossing is volgens de havenbedrijven niet ideaal, maar biedt wel ruimte om de leveringsketen enigszins op gang te brengen. "Op deze manier kan de haven weer even van het slot en Nederland weer worden bevoorraad. Achterstanden kunnen hiermee enigszins worden weggewerkt en containerschepen kunnen gedurende vier dagen worden afgehandeld", schrijft de Rotterdamse haven in een persbericht.
Actie veroorzaakt onevenredige schade
De haven benadrukt dat de inzet blijft om de belangen van de logistieke sector en de samenleving te beschermen. "Wij blijven van mening dat de actie op dit moment onevenredige schade veroorzaakt en de leveringszekerheid ernstig onder druk zet."
Tegelijkertijd doet de haven een oproep aan beide partijen om tot een structurele oplossing te komen. "Wij hopen bovenal dat de partijen eruit komen aan de onderhandelingstafel en roepen hen op om het gesprek met elkaar aan te gaan en gezamenlijk te zoeken naar een oplossing die recht doet aan de belangen van alle betrokkenen."
Stakingen Antwerpse haven duren voort
Ondertussen houden de stakingen in de haven van Antwerpen nog altijd aan. In Antwerpen zijn er maandagochtend nog altijd 93 schepen waarvoor nog geen planning is gekend en 19 schepen met oponthoud. In Zeebrugge gaat het om 12 schepen met oponthoud, zo geeft de haven aan. De acties zijn een protest tegen geplande wijzigingen in hun pensioenregeling, waaronder lagere uitkeringen en ongelijke behandeling ten opzichte van andere beroepsgroepen, schrijft De Standaard. De loodsen begeleiden schepen enkel nog tijdens kantooruren, wat leidt tot dagelijkse vertragingen. Uitwijken naar Rotterdam was lang moeilijk, omdat ook daar werd gestaakt. De economische impact op de havens neemt toe, en de onvrede over het pensioenbeleid groeit. Inmiddels kan er met het nieuws van de gedeeltelijke opening van de Rotterdamse haven misschien wat verlichting ontstaan.
Bron: Port of Rotterdam