De waardering van consumenten voor boeren, tuinders en de voedselketen blijft onverminderd hoog. Dat blijkt uit de tiende Agrifoodmonitor van Wageningen Economic Research (WUR), uitgevoerd in samenwerking met onder meer LTO Nederland en GroentenFruit Huis.
Volgens het onderzoek hebben Nederlanders veel vertrouwen in de agri- en foodsector. De tuinbouw en akkerbouw krijgen de hoogste waardering, gevolgd door de melkveehouderij. Ook de pluimvee-, varkens- en visserijsector scoren goed. Dat onderstreept volgens LTO het belang van een sterke agrarische sector die zorgt voor 'voedsel, werkgelegenheid en een mooi landschap'.
Voedselveerkracht centraal
In deze tiende editie van de Agrifoodmonitor staat het thema 'voedselveerkracht' centraal: hoe goed consumenten omgaan met veranderingen in hun voedselomgeving. Nederlanders scoren gemiddeld 73 van de 100 punten, wat volgens WUR laat zien dat consumenten flexibel zijn in hun keuzes.
LTO-voorzitter Ger Koopmans benadrukt het belang van bewuste keuzes: "Consumenten die bewust omgaan met hun keuzes, maken echt verschil. Door te kiezen voor onze Nederlandse duurzame producten helpen zij boeren en tuinders om te blijven investeren in een sterk en toekomstbestendig voedselsysteem."
Duurzame keuzes makkelijker maken
Hoewel consumenten zich vaak bewust zijn van veranderingen in hun voedselomgeving, passen zij hun gedrag nog weinig aan. Volgens LTO liggen daar kansen: met duidelijke informatie in winkels, tips tegen verspilling en uitleg over herkomst kunnen consumenten gemakkelijker duurzame keuzes maken.
De Agrifoodmonitor bestaat inmiddels tien jaar en wordt uitgevoerd door Wageningen Economic Research, in samenwerking met LTO Nederland, Albert Heijn, GroentenFruit Huis en het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. De financiering komt vanuit de Topsector Agri & Food.
De resultaten van de Agrifoodmonitor 2025 werden gepresenteerd tijdens de Week van Ons Eten in het World Horti Center in Naaldwijk.
Bron: LTO Nederland