Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vertical Farming World Congress in Amsterdam

“Er is licht aan het einde van de tunnel, en ik hoop dat het geen trein is, maar zonnestralen”

Die opmerking van Halil Beskardesler, medeoprichter van Plant Factory in Turkije, zette de toon voor de tweede dag van het Vertical Farming World Congress in Amsterdam. Terwijl de eerste dag draaide om de uitdagingen van de sector, stond de tweede dag in het teken van oplossingen, nieuwe modellen en creatieve benaderingen die vertical farming verbinden met de maatschappij, technologie en andere industrieën.

© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nl
Halil Beskardesler, Co-Founder van Plant Factory

Retail, risico en toegankelijkheid
Chris Davies, CEO van Harvest London, opende de ochtendsessie over retailsamenwerkingen door inzichten te delen over de verschillende farmmodellen van het bedrijf in de omgeving van Londen, inclusief het nieuwste project op Corner Corner.

"Verkoop aan retail brengt onvermijdelijk uitdagingen met zich mee," zei Beskardesler tijdens zijn presentatie. "Retailers hebben strenge verpakkingsvereisten, een breed scala aan gewassen en elke winkel vereist individuele optimalisatie."

Plant Factory levert momenteel aan acht winkels, elk met op maat gemaakte assortimenten en logistieke modellen. Beskardesler benadrukte de financiële en operationele realiteiten van vertical farming. Voor hen is vertical farming slechts 50% van het werk. "De andere helft is verkoop en marketing," legde hij uit, en wees erop dat gemiddelde oogst- en sorteerverliezen kunnen oplopen tot 20%, met daarnaast nog eens 5% onverkocht en 10% teruggestuurd product – aanzienlijke cijfers die de noodzaak van kostenoptimalisatie benadrukken. "We verkopen 60% aan horeca en 40% aan retail. Retail heeft hogere marges, maar alleen als je strategisch je kosten beheert. We willen dat vertical farming voor iedereen toegankelijk is, niet alleen voor huishoudens met een hoog inkomen."

Endre Harnes, Chief Commercial Officer van Avisomo, benadrukte dat we retailers als klanten moeten zien, omdat zij een cruciale rol zullen spelen in toekomstige uitbreiding. "Vertical farms zouden idealiter op hun distributiecentra kunnen worden gevestigd. Dat zou hen volledige controle over hun toeleveringsketen geven en helpen echte efficiëntie te bereiken." Avisomo hoopt tegen Kerst een nieuwe Coop-faciliteit te lanceren, die zo'n 40 tot 50 winkels in Zuid-Noorwegen zal bevoorraden.

Zowel Plant Factory als Harvest London hebben een meer openbare benadering van tuinbouw aangenomen, zodat bezoekers hun farms zelf kunnen ervaren. "Corner Corner is niet alleen een productielocatie," zei Davies. "Het is een plek waar mensen in contact kunnen komen met vertical farming en kunnen zien wat we doen." Anderen, zoals Avisomo, hebben gekozen voor gesloten grootschalige faciliteiten via joint ventures. Beide modellen hebben hun voordelen: zichtbaarheid en educatie versus schaal en massaproductie.

© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nl
Endre Harnes, Chief Commercial Officer van Avisomo

Spinazie
Een populair gewas op de conferentie was spinazie. Dr. Celine Nicole van de Universiteit Maastricht presenteerde onderzoek naar op water geteelde spinazie, een gewas dat bekendstaat als moeilijk voor vertical farming. "Het is niet de gemakkelijkste relatie," grapte ze, "maar AI heeft ons geholpen het te laten werken." Haar team pakte veelvoorkomende problemen aan zoals kieming, doorschieten, fusarium en irrigatiegevoeligheid. Door AI te gebruiken om irrigatiedata te monitoren, ontdekten ze onregelmatigheden in plantengroei en gebruikten die informatie om opbrengst te voorspellen en prestaties te verbeteren.

LettUs Grow werkte toevallig met spinazietelers aan de andere kant van de oceaan, met hun Aeroponic Rolling Benches. Jack Farmer, Chief Scientific Officer en medeoprichter van het bedrijf, deelde zijn bevindingen: er waren geen ziektes in de gewassen dankzij aeroponics, wat resulteerde in robuustere en dichtere wortelgroei.

© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nl
Jack Farmer, Chief Scientific Officer en medeoprichter van LettUs Grow

Gaat hybride werken?
Jean-Pierre Coene, CEO van Urban Crop Solutions, presenteerde resultaten van hun Agrotopia hybridesysteem, dat natuurlijke en kunstmatige belichting combineert. "We gebruiken alleen kunstlicht wanneer de plant het daadwerkelijk nodig heeft," zei hij. Met hun 10 meter hoge roterende systeem ontvangt elke plant gelijkmatige blootstelling aan licht, wat leidt tot sterke, uniforme groei. "We kunnen de energiekosten met 60–70% verminderen vergeleken met volledig verticale systemen."

Of het nu gaat om het gebruik van AI, hybride systemen, co-locatie met andere industrieën, of creatieve retailmodellen, de sector beweegt actief vooruit. Zoals Beskardesler treffend zei: het licht aan het einde van de tunnel kan gewoon zonneschijn zijn.

© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nl
Richard Hall, organisator van het Vertical Farming World Congress

Voor meer informatie:
Foodbev Media
[email protected]
www.foodbevevents.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer