Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ABN AMRO verwacht minder middelgrote logistieke bedrijven binnen vijf jaar

Kostenstijgingen dwingen logistiek tot consolidatie en schaalvergroting

De Nederlandse transport- en logistieksector staat onder druk door stijgende kosten, handelsconflicten en strengere regelgeving. Toch liggen er kansen voor ondernemers die weten te anticiperen, zegt Bart Banning, Sector Banker Transport & Logistiek bij ABN AMRO.

© ABN-AMRO - Jeroen Dietz

"De kracht van een goed logistiek bedrijf is dat het beschikt over logistieke kennis, een sterk netwerk en de flexibiliteit om zich aan te passen", aldus Banning. "Wie die drie combineert, kan zelfs in deze uitdagende tijden groeien."

De sector is volgens de Topsector Logistiek goed voor 8 à 9 procent van het BBP, en inclusief aanverwante functies zelfs tot 14 procent. Maar de dynamiek is groot. Banning wijst op de effecten van geopolitieke spanningen, digitalisering en verduurzaming: "De wereld om ons heen verandert razendsnel en de logistiek zit daar middenin. Het vraagt van ondernemers dat ze vooruitkijken, scenario's klaar hebben en direct kunnen schakelen."

Kostenstijgingen en consolidatie
Naast schommelingen in goederenstromen ziet Banning dat structurele kostenstijgingen druk zetten op marges. "Het is de vraag of bedrijven al deze kostenverhogende factoren volledig kunnen doorberekenen in de markt", zegt hij.

Volgens Banning versnelt dit de schaalvergroting in de sector. "Over vijf jaar zal het aantal middelgrote tot grote Nederlandse logistieke bedrijven een stuk kleiner zijn. Tegelijk blijft er altijd een flexibele schil van kleinere bedrijven nodig."

Voorbeeld: Van der Werff Logistics
Een bedrijf dat koersvast blijft in een krimpende markt is Van der Werff Logistics. Mede-eigenaar Arjen Tulner: "Wij willen toonaangevend zijn in het transport van bouwmaterialen." Ondanks een daling van 12% in de markt voor bouwtransport in 2023 bleef het bedrijf investeren in verduurzaming en digitalisering. "Data helpt bij onze beladingsgraad en productiviteit", zegt Tulner.

Banning ziet in digitalisering en AI belangrijke sleutels tot efficiëntie. "De reken- en oplossingskracht van AI kan de puzzel van de routeplanning veel sneller en beter leggen dan mensen", zegt hij. Daarmee kunnen bedrijven volgens hem tot 15% aan kosten besparen.

Nu investeren in verduurzaming
Ook verduurzaming is volgens Banning onomkeerbaar: elektrische vrachtwagens, biobrandstoffen en zero-emissiezones worden de nieuwe norm. "Wie nu investeert, staat straks sterker. Klanten kiezen steeds vaker bewust voor duurzame partners."

Nieuwe groeikansen liggen volgens Banning in de toename van defensielogistiek. Europese investeringen in defensie creëren extra stromen via de haven van Rotterdam, die door Defensie is aangewezen voor militaire overslag.

Niet alleen technologie, ook mensen nodig
Op de langere termijn blijft visie volgens Banning cruciaal: "Technologie is één ding, maar je hebt ook mensen nodig die ermee kunnen werken. Wie kennis, netwerk en flexibiliteit slim combineert, kan ook in onzekere tijden vooruitkomen."

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer