De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om de regels voor tolheffing op Europese wegen aan te passen. Het doel is om de bestaande wetgeving, bekend als de Eurovignetrichtlijn (Richtlijn 1999/62/EG), te verduidelijken en beter af te stemmen op de huidige CO₂-eisen voor zware vrachtwagens.
Volgens de Commissie moeten lidstaten en transportbedrijven meer rechtszekerheid krijgen bij het toepassen van toltarieven. De wijzigingen maken het bijvoorbeeld eenvoudiger om tarieven te koppelen aan de milieuprestaties van voertuigen, zoals de CO₂-uitstoot.
Hoogte toltarieven gekoppeld aan CO₂-uitstoot
De Eurovignetrichtlijn regelt al sinds 1999 het heffen van tol en gebruiksvergoedingen voor vrachtwagens en andere zware voertuigen in de EU. Het principe is dat de gebruiker betaalt, en dat vervuilende voertuigen relatief hogere kosten dragen. In 2022 werd al een wijziging doorgevoerd die het mogelijk maakte om de hoogte van toltarieven te laten afhangen van de CO₂-uitstoot.
Het nieuwe voorstel bouwt hierop voort en maakt de regels helderder en eenvoudiger. Zo wordt onder meer verduidelijkt hoe lidstaten trailers moeten meenemen bij de berekening van tol en hoe kortingen of extra heffingen mogen worden toegepast. Volgens de Commissie zorgt dit voor "meer duidelijkheid voor transportbedrijven over hun rechten en verplichtingen".
Transparante regelgeving
Het voorstel moet nog worden besproken en goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad van de EU. Pas daarna kunnen lidstaten hun nationale regels aanpassen. Met deze aanpassing wil de Europese Commissie zorgen voor een consistente en toekomstbestendige toepassing van tolheffing in de hele EU, waarbij zowel het milieu als de transportsector gebaat zijn bij een transparante regelgeving.
Bron: EU