Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Philippe Binard, Freshfel Europe:

"Relatief nieuwe spelers, zoals Egypte, Turkije en Mexico, groeien snel als aardbeientelers"

Tholen - Tijdens het International Strawberry Congress gaf Philippe Binard van Freshfel Europe een inkijkje in de consumptietrends binnen de Europese aardbeiensector en de uitdagingen die er liggen in een onzekere wereld. "Fruit en groenten kunnen een sleutelrol spelen in het bevorderen van gezondheid en duurzaamheid."

© Jannick Flach | GroentenNieuws.nl
Philippe Binard op het afgelopen International Strawberry Congress

Philippe ging eerst in op de huidige trends. "De Europese aardbeien- en groentensector is nog altijd sterk lokaal en seizoensgebonden: meer dan de helft van de productie blijft in het land van oorsprong. Toch is er ook veel wederzijdse handel binnen en buiten de EU, met import en export die elkaar aanvullen in het seizoen. Wereldwijd is China de grootste producent (40%), gevolgd door de VS (11,9%) en de EU (11,6%). Nieuwe spelers zoals Egypte, Turkije en Mexico groeien snel." Philippe ziet wel een dalende trend in productie in Westerse landen door veranderende klimaatomstandigheden, teelt-, arbeids- en energiekosten.

© COMTRADE - Freshfel Europe

"Binnen Europa levert Spanje bijna 30% van de Spanje, gevolgd door Polen (15%), Italië en Duitsland (beide ca. 11%)", vervolgt hij. "De intra-EU-handel is cruciaal: ongeveer 40% van de productie wordt zo verhandeld. Duitsland is de grootste afnemer, terwijl Spanje, Polen en Nederland de belangrijkste leveranciers zijn. Buiten de EU gaat export vooral naar het VK, Zwitserland, Noorwegen en Belarus. Sinds Brexit verloor Spanje marktaandeel in het VK, terwijl Marokko en Egypte juist groeiden. Een belangrijke trend is de opkomst van blauwe © Dreamstimebessen: waar de aardbei in volume stabiel bleef, daalde haar marktaandeel van 75% naar 50%. Toch vertegenwoordigt de aardbeienmarkt nog altijd een omzet van ruim €2,7 miljard in de EU."

Philippe waarschuwt echter dat de sector voor uitdagingen staat. "Handelsregels en WTO-afspraken worden steeds meer onder druk gezet, en de landbouwpolitiek van de EU verandert voortdurend. Tegelijk zijn er grote kansen: aardbeien en andere groenten en fruit hebben een lage milieu-impact en belangrijke gezondheidsvoordelen (o.a. vitamine C, antioxidanten, ondersteuning bij diabetes, spijsvertering en gewichtsbeheersing). De toekomst vraagt om meer concurrentiekracht, betere communicatie over gezondheid, behoud van de interne markt en een antwoord op grote uitdagingen zoals klimaatverandering, geopolitieke spanningen en de groeiende obesitasepidemie. Fruit en groenten kunnen een sleutelrol spelen in het bevorderen van gezondheid en duurzaamheid."

Voor meer informatie:
Philippe Binard
Freshfel Europe
[email protected]
www.freshfel.org

Gerelateerde artikelen → Zie meer