De kosten in het wegvervoer blijven maar verder en verder oplopen. Dat meldt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), op basis van een rapport van onderzoeksbureau Panteia. Voor 2026 wordt een stijging van 3,4 tot 4,8% verwacht, exclusief brandstof en vrachtwagenheffing. Die heffing komt er halverwege dat jaar nog bovenop.
© Ginasanders | Dreamstime
Volgens de brancheorganisatie moeten transportondernemers en verladers rekening houden met structureel hogere kostprijzen. De loonkosten, verzekeringen en rentelasten stijgen al jaren, en daar komen steeds meer beleidsmaatregelen bij. De vrachtwagenheffing kan afhankelijk van voertuigtype en ritprofiel oplopen tot 9,8% extra kosten. Voor zero-emissievoertuigen ligt de heffing lager.
Loonkosten en rentekosten gaan ook omhoog
Ook de loonkosten nemen verder toe: in 2025 met 5,5% en in 2026 naar verwachting met 6,1%. De prognose is gebaseerd op ramingen van het Centraal Planbureau. Verder stijgen de rentekosten voor materieel naar verwachting met 20% en de verzekeringskosten met 7,1%.
"Het tempo van de stapeling is ongekend", zegt Roger van Straaten van TLN. "Zonder realistische tarieven en voorspelbaar beleid droogt de investeringsruimte op." TLN adviseert ondernemers om tijdig met klanten en ketenpartners het gesprek aan te gaan over de ontwikkeling van de kostprijs.
Stabiel en voorspelbaar beleid
De organisatie maakt zich in Den Haag naar eigen zeggen hard voor stabiel en voorspelbaar beleid. Daarbij pleit TLN onder meer voor blijvende toegang tot investeringssubsidies, snellere uitbreiding van het elektriciteitsnet en duidelijke tijdslijnen rond wet- en regelgeving. Ook vraagt de organisatie aandacht voor de positie van het mkb, dat vaak de minste onderhandelingsruimte heeft, maar wel de volle last van de kostenstijging draagt.
Bron: TLN