Slechts één op de vijf Nederlandse consumenten let consequent op duurzaamheidskeurmerken bij het boodschappen doen. Toch zegt bijna de helft dat zij dat vaker zouden doen als duidelijk is welke keurmerken écht betrouwbaar en ambitieus zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal, dat tegelijk een update van de Keurmerkenwijzer presenteert.
© Milieu Centraal
Uit de beoordeling, die samen met 22 externe experts is uitgevoerd, komen dit jaar 13 keurmerken naar voren als meest ambitieus op het gebied van duurzaamheid: ASC, Beter Leven 3 sterren, Demeter, EU-biologisch, EKO-NL 3 sterren, Fair for Life, Fairtrade, Fair Trade Certified, MSC, ProTerra, Rainforest Alliance, RSPO en Sustainable Rice Platform.
Overzicht in wirwar van logo's
Volgens directeur-bestuurder Ika van de Pas biedt de Keurmerkenwijzer consumenten overzicht in een wirwar van logo's: "Minder ambitieuze keurmerken spelen ook een rol, maar de koplopers laten zien hoe je met een aankoop echt verschil kunt maken."
Uit het onderzoek blijkt dat vooral keurmerken op vlees (52%), eieren (49%) en groente en fruit (45%) de aandacht van consumenten trekken. De belangrijkste redenen om wél op keurmerken te letten zijn bijdragen aan milieu en klimaat, dierenwelzijn en betere arbeidsomstandigheden. De belangrijkste drempels zijn de vermeende hogere prijs en de onduidelijkheid door de hoeveelheid logo's.
Producten met keurmerk niet altijd duurder
Paulien van der Geest, expert keurmerken bij Milieu Centraal: "Het idee dat producten met een keurmerk altijd duurder zijn, klopt niet. Ook in het huismerkassortiment van supermarkten zijn veel producten met ambitieuze keurmerken te vinden."
De Keurmerkenwijzer biedt consumenten de mogelijkheid om zelf te filteren op thema's die zij belangrijk vinden, zoals milieu, dierenwelzijn of arbeidsomstandigheden. Daarmee wil Milieu Centraal het kiezen voor duurzame voeding toegankelijker maken.
Bron: Milieu Centraal