Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De komende tien jaar wordt de markt voor zachtfruit alleen maar groter"

Nieuwe variëteiten, nieuwe markten: Berryland is klaar voor volgende stap in de bessenteelt

Tholen - Met nog geen drie jaar op de teller is Berryland een relatief nieuwe speler, maar het bedrijf heeft zich in rap tempo ontwikkeld tot een vaste waarde in de zachtfruitsector. Opgericht door Theo Benjert en Rob Pakvis, combineert Berryland decennia aan ervaring met een jonge, flexibele organisatie.

Berryland startte 2,5 jaar geleden in Maasdijk, in samenwerking met Cool Control. Dat bleek een vliegende start, maar de snelle groei maakte een verhuizing onvermijdelijk. "Het ompakken was daar geen probleem, maar bij het verpakken liepen we tegen grenzen aan. We willen dicht op onze handel zitten, en daarom zijn we vorig jaar zomer naar Ridderkerk verhuisd. Daar werken we nu samen met Looije Packing, dat voor ons het verpakken, uitzoeken en het labelen verzorgt, en RM Forwarding, dat zorg draagt voor op- en overslag. Dat was precies wat we nodig hadden."

Projecten in Tanzania en Egypte
Berryland zet niet alleen in op de handel, maar ook op teeltprojecten. "In Tanzania hebben we een mooi frambozenproject lopen. Het eerste jaar produceerden we 120 ton, dit jaar verdubbelen we bijna naar 240 ton, en volgend jaar willen we doorgroeien naar 400 ton. We hebben de juiste variëteiten staan en de koelketen goed onder controle." Daarnaast kijkt Berryland nadrukkelijk naar Egypte. "We hebben daar grond gevonden en werken samen met een teler en plantveredelaar om te onderzoeken wat er mogelijk is. Dat zijn spannende projecten die ons in staat stellen het hele jaar rond continuïteit te bieden."

Mentaliteit
Wat Berryland onderscheidt van andere spelers is volgens Pakvis vooral de mentaliteit. "Ons motto is: als een klant belt, zeggen wij altijd ja. En als het echt niet lukt, dan weet de klant dat het ook écht niet mogelijk is. Wij zijn flexibel, hebben lange en goede relaties met telers én klanten, en doen zaken op basis van persoonlijk contact. Dit is en blijft een people's business. Wij bezoeken al onze klanten en leveranciers minstens één keer per jaar, omdat we precies willen weten met wie we zakendoen." Daarbij speelt loyaliteit een grote rol. "Voor onze telers gaan we altijd door het vuur. Ook als dat ons geld kost. Continuïteit en vertrouwen zijn voor ons belangrijker dan een beetje winst op korte termijn."

Peru: van tekorten naar normalisatie
De afgelopen jaren zorgden de Peruaanse blauwe bessen voor veel onrust in de zachtfruit-sector. "Twee jaar geleden zorgde El Niño voor veel schade bij de telers in Peru, met als gevolg dat de volumes vorig jaar fors lager lagen. De prijzen waren weliswaar hoog, maar de beschikbaarheid was echt minimaal. Dit jaar zien we dat het zich langzaam herstelt. Toch was september bijzonder krap: elke kilo die binnenkwam, werd drie keer verkocht. Prijzen stegen per dag." Voor oktober verwacht Berryland nog steeds schaarste en hoge prijzen, maar vanaf november tot en met januari voorziet hij een flinke toename in de aanvoer. "Dan keren we terug naar normalere niveaus en wordt de consument weer bediend met betaalbare bessen en starten winkels waarschijnlijk ook meer promoties op met dit product."

Nieuwe variëteiten
Tegelijkertijd staan de ontwikkelingen natuurlijk niet stil. Vooral op het gebied van nieuwe variëteiten lijkt de blauwe bessenmarkt in een stroomversnelling te komen, zegt Pakvis. "Op dit moment heeft iedereen het nog over Sekoya als dé bes van nu, maar wij zien al nieuwe concurrenten opkomen die minstens zo goed zijn. Ik vind dat heel mooi om te zien, die voortdurende vernieuwing. Die nieuwe variëteit heeft nog geen pakkende naam, maar ik weet zeker dat het echt een serieuze concurrent wordt."

Ook de consumentenvraag verandert. "Er is meer vraag naar grotere bessen, 16 tot 20 millimeter. Dat komt ook wel deels door Sekoya, denk ik. Daardoor heeft de consument gezien dat het kan: zo'n grote bes. En nu willen ze niet meer terug. Maar daarnaast zien we ook dat smaak steeds belangrijker wordt. Vroeger was Biloxi nog hét ras: dat is echt een stevige bes en lang houdbaar, maar ook zuur. Tegenwoordig is daar nauwelijks nog vraag naar. Consumenten willen smaak, bite én formaat."

Wereldmarkt
Waar Chili ooit leidend was in de winterproductie van blauwe bessen, heeft Peru die rol overgenomen. "Peru kan het hele jaar rond produceren en is ook nog eens goedkoper dan Europese landen. Met de juiste variëteiten en een sterk verbeterde logistiek zie ik Peru binnen enkele jaren wereldwijd domineren – ook op het gebied van frambozen, waar in mijn ogen nog enorme groeikansen liggen."

De export naar nieuwe markten neemt intussen toe. "China en Azië groeien al jaren, maar ook landen als India beginnen nu blauwe bessen te ontdekken. Daar wonen honderden miljoenen consumenten die nog nauwelijks toegang hebben tot zachtfruit. Als die markt openbreekt, zijn de volumes uit Peru voorlopig nog lang niet genoeg."

Duurzaamheid: het moet wel realistisch blijven
Over duurzaamheid spreekt Pakvis met gemengde gevoelens. Hij vindt het aan de ene kant heel belangrijk, maar aan de andere kant is hij de manier waarop er soms over gesproken wordt, weleens beu. "Iedereen roept van alles, maar uiteindelijk moet het ook praktisch en betaalbaar zijn. Laat ik over plastic duidelijk zijn: dat is in onze sector gewoonweg niet te vervangen. Als er in de supermarkt een kartonnen bakje ligt voor 3 euro en daarnaast een plastic variant voor 2 euro, dan weet ik al wel wat de consument kiest. Duurzaamheid moet werkbaar zijn, niet alleen theoretisch."

Tegelijkertijd probeert zijn bedrijf de milieu-impact te beperken, bijvoorbeeld door voornamelijk elektrische auto's in te zetten. Maar ook daarover heeft Pakvis bedenkingen. "Je weet nooit waar je goed aan doet. Neem bijvoorbeeld de zonnepanelen. Dat was lange tijd de oplossing. Maar toen was de boodschap ineens: het zijn er te veel. Ze produceren te veel energie tegelijk. Maar dan is er ineens weer sprake van een stroomtekort. Wat is dan écht duurzaam? Dat is soms nog moeilijk te bepalen. En je kunt er eindeloos over vergaderen, maar dat doen wij niet. Wij besteden liever tijd aan onze klanten en telers."

Nieuwe uitdaging: aardbeien
Inmiddels heeft Berryland een sterke positie ontwikkeld als het gaat om de blauwe bessen en frambozen en het bedrijf heeft ook forse ambities om dat in de toekomst uit te breiden. Maar er is ook een markt waar het bedrijf nog weinig in de pap te brokkelen heeft: de aardbeien. Toch lijkt daar inmiddels verandering in te komen, zegt Pakvis. "We willen groter worden in aardbeien. Daar zitten we nu nog beperkt in, maar het is zeker een focus voor de toekomst. Alleen, ook aardbeien vragen om de juiste mensen met kennis en ervaring."

Vooruitzichten
Voor de komende jaren ziet Berryland vooral groeikansen. "De vraag naar zachtfruit zal wereldwijd alleen maar toenemen," zegt Pakvis. "Blauwe bessen, frambozen en bramen worden nog maar net ontdekt door nieuwe, opkomende markten zoals India en China. Voor ons is het duidelijk: de komende tien jaar hoeven we ons geen zorgen te maken, want de wereldwijde markt voor zachtfruit blijft maar groeien."

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Berryland bv
Peterselieweg 110, 112
2988 DB Ridderkerk
[email protected]
https://berryland.nl/

Gerelateerde artikelen → Zie meer