Op de recente retailbeurs NRF 2025 in Parijs stond kunstmatige intelligentie (AI) centraal als middel om zowel efficiëntie als klantbeleving te verbeteren. Dat meldt Henk Hofstede, sector banker Retail bij ABN AMRO (Hofstede, 2025). Volgens Hofstede presenteerden bijna alle beursdeelnemers AI-oplossingen.
© ABN AMRO
Uit onderzoek van Bain & Company onder 66 CEO's van de 250 grootste retailers blijkt dat driekwart verwacht de komende twee jaar aanzienlijk te investeren in winkeltechnologieën. Belangrijkste doelen zijn volgens Hofstede productbeschikbaarheid, scherpere prijzen en promoties, en het versterken van klantbetrokkenheid en loyaliteit.
Hogere rendementen en betere personalisatie
AI draagt volgens Hofstede bij aan hogere rendementen en betere personalisatie. Zo kunnen retailers via AI-gedreven klantinzichten en slimme sensoren hun voorraden optimaliseren en klanten op maat gemaakte aanbiedingen doen, mits de AVG-toestemming is gegeven.
Dit leidt volgens Hofstede tot meer bezoekers, hogere conversie en loyalere klanten. Hofstede benadrukt daarnaast dat goed opgeleide medewerkers cruciaal blijven: zij vormen de schakel die AI-technologie omzet in een waardevolle winkelervaring.
Niet alle winkels zetten zwaar in op AI. In wijken zoals Le Marais in Parijs draait het bij unieke winkels en luxe warenhuizen vooral om sfeer, assortiment en persoonlijke service. Volgens Hofstede ligt de toekomst van retail in de synergie tussen technologie en menselijke inbreng. Zoals de CEO van Sephora op de beurs tegen Hofstede zei: "Retail is people business".
Bron: ABN AMBRO