"Onze microgroenten hebben een veelbelovende economische potentie. Mizuna kan voor ongeveer 80 dollar per kilo worden verkocht, vergeleken met 30 dollar voor babygreens. De teeltcycli zijn ook korter: slechts 7 tot 10 dagen in plaats van een maand voor grotere bladgewassen," zegt Kohei Murata, oprichter en CEO van Edomae Herb.
© VerticalFarmDaily.com
Kohei Murata met een verpakking carpacciomix
De in Tokio gevestigde vertical farm gebruikt een andere aanpak dan zijn concurrenten: telen in aarde. Hoewel teelt op water populairder is in Japan, gelooft Kohei dat smaak en textuur zijn producten onderscheiden. "Microgroenten geteeld op water kunnen soms wat waterig smaken, maar met aarde wordt de smaak intenser en explosiever. We gebruiken biologische methoden zonder chemicaliën, omdat de smaak daardoor veel rijker wordt."
Edomae produceert tot 200 kilo microgroenten per week verspreid over twee farms. De tweede faciliteit beslaat 240 m², vier keer zo groot als de eerste farm in Tokio. Kohei's focus op biologisch telen in aarde heeft hem de grootste producent van microgroenten in Japan gemaakt, zonder extern kapitaal. "Ik heb een banklening genomen, maar het bedrijf is 100 procent van mij. Zo heb ik alle touwtjes in handen," deelt hij trots. Vooralsnog groeit het bedrijf gestaag maar voorzichtig. Speciaalzaken zoals Isetan in Nihonbashi tonen vraag naar premium microgroenten en behandelen deze als luxeproducten in plaats van massaproducten.
Klik hier voor de fotoreportage.
© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nlEdomae's farm in Tokio, waar de meeste producten zijn geoogst
Nichemarkt, premium klanten
Tachtig tot negentig procent van de bestellingen betreft de standaardmix, met onder andere zonnebloem, radijs en koolsoorten. Koks vragen daarnaast ook om dille, Italiaanse peterselie en kervel. De oogst vindt elke ochtend plaats om de versheid te garanderen. De houdbaarheid bedraagt ongeveer twee weken, mits de groenten direct na de oogst worden gemengd en verpakt.
Edomae verkoopt bijna uitsluitend aan restaurants en hotels, met slechts een klein deel naar supermarkten. 99% van de verkoop gaat direct naar de horeca. "Indoor telen in aarde is nog geen grote markt in Japan, vooral voor microgroenten. Babygreens zijn bekender en alleen Murakami Farm is hier bekend om microgroenten via een Koppert Cress-licentie," zegt Kohei.
Ondanks de beperkte marktomvang heeft Edomae zich gevestigd als een betrouwbare leverancier. Chef-koks waarderen niet alleen de versheid, maar ook het verhaal achter de producten. De merknaam Edomae verwijst naar vakmanschap en versheid, vergelijkbaar met de traditie van Edomae sushi, gemaakt van vis uit de Baai van Tokio. "Chefs vinden het leuk dat het lokaal is. Ze bezoeken het teeltbedrijf, geven feedback en delen soms zelfs recepten met ons. Het verhaal doet er net zo veel toe als de groenten," merkt Kohei op.
Klik hier voor de fotoreportage.
© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nlProducten worden dezelfde dag geoogst
Vallen en opstaan
"Zeven procent van onze omzet gaat naar energie, wat veel is. Het aandeel neemt af naarmate de omzet stijgt, maar het blijft een uitdaging. Als de opbrengsten toenemen, kunnen we het aantal trays dat we telen verminderen, waardoor de kosten dalen. We testen nu manieren om meer opbrengst te krijgen," legt Kohei uit.
De stijgende loonkosten in Tokio zetten de marges onder druk. Toch biedt lokaal opereren een voordeel: importproducten brengen hoge transportkosten met zich mee, terwijl lokale productie vers en betaalbaar kan worden geleverd via distributiepartners.
"Ik heb vaak gefaald. De stelen waren te lang en de smaak slecht." Om stilstand te voorkomen, vroeg Kohei hulp van het Canadese Microgreens Consulting. Jonah, een voormalig microgroententeler, hielp Edomae de teeltparameters te verbeteren. Een maand later slaagde Kohei eindelijk. "De truc is om stelen kort te houden; hoe korter de steel, hoe beter de kop smaakt."
Om constant premium kwaliteit te leveren, controleert het teeltbedrijf vermeerdering en belichting zorgvuldig. Een kortere blackoutfase tijdens de vermeerdering voorkomt dat zaailingen zich uitstrekken, terwijl lichtintensiteit en -duur de stengelgroei beïnvloeden. Momenteel krijgen de gewassen ongeveer 14 uur licht per dag, hoewel Kohei ook met langere cycli heeft geëxperimenteerd. Substraten worden waar mogelijk hergebruikt. Na een rustperiode van zes maanden worden gebruikte trays, nog rijk aan voedingsstoffen, gegeven aan telers in Chiba. Zaden komen van Johnny's Selected Seeds in de VS, terwijl kratten en belichting afkomstig zijn van Chinese en Japanse leveranciers.
© Rebekka Boekhout | GroentenNieuws.nl
Verbinding met koks
Een van Edomae's sterke punten is de nauwe band met koks. In de beginjaren bezocht Kohei wekelijks restaurants om monsters te presenteren en feedback te verzamelen. "Het ging snel toen een bekende chef-kok onze microgroenten begon te gebruiken en hierover postte op sociale media. De high-end voedselgemeenschap in Japan is relatief klein en velen volgen dezelfde chefs. Als je met een bekende chef-kok werkt, volgen anderen snel."
Tegenwoordig heeft Kohei minder tijd voor persoonlijke bezoeken aan restaurants. De banden blijven sterk, en hij gelooft dat deze relaties essentieel zijn voor het opbouwen van de markt. "Het gaat om kwaliteit en relaties. We verkopen niet aan iedereen, alleen aan degenen met wie we op natuurlijke wijze verbonden zijn. Zo blijft de service consistent."
Over uitbreiding zegt Kohei: "Ik zie meer potentieel in kleinere farms door het hele land dan in grootschalige faciliteiten. Kwaliteit en relaties zijn beter te beheren bij kleinschalige operaties. Bovendien heeft het effect een groter bereik wanneer je persoonlijke relaties met klanten behoudt." Certificering kan een onderscheidende factor zijn, maar alleen als de markt bereid is een meerprijs te betalen. "Als ik moet betalen voor certificering, verhoog ik de prijzen. Voor nu zijn we al goedkoper dan import en dat wil ik zo houden."
Klik hier voor de fotoreportage.

Voor meer informatie:
Kohei Murata, Oprichter en CEO
Edomae Microgreens
[email protected]
https://goodfeels.thebase.in