Spaanse perziken en nectarines overheersten duidelijk, gevolgd door Italiaanse partijen. Turks en Frans fruit had volgens BLE slechts een aanvullend karakter en waren lang niet overal verkrijgbaar. Het aanbod nam af. Ook de kwaliteit liet steeds meer te wensen over, een te droog vruchtvlees was natuurlijk geen verkoopargument. Bovendien kon een zekere verzadiging van de klanten op dit late moment in het seizoen niet worden uitgesloten. De prijzen vertoonden overwegend een dalende tendens.
Er waren echter ook prijsstijgingen waarneembaar, veroorzaakt door het beperkte aanbod. In München zorgden de hoge prijzen ervoor dat het interesse merkbaar afnam. In het segment van de Platerina's en Paraguayos waren er uitsluitend Spaanse aanbiedingen. Ook hier vertoonden de prijzen, ondanks een verminderd aanbod, vaak een neerwaartse trend.
© BLE
Klik hier voor het volledige markt- en prijsrapport.
Appelen
Duitse appelen domineerden de markt: Naast Elstar, Jonagold, Tenroy en Boskoop, die de toon zetten, waren Wellant en Topaz bijzonder goed verkrijgbaar. Honeycrunch en Golden Delicious waren nieuwe toevoegingen aan het assortiment. Holsteiner Cox en Pinova wonnen iets aan belang.
Peren
Het assortiment veranderde een beetje: zowel de Duitse Conference en Xenia als de Italiaanse Abate Fetel en Williams Christ wonnen aan belang. De Nederlandse Gute Luise en Conference werden ook steeds meer aangevoerd.
Druiven
Italiaanse aanvoer domineerde het toneel, met Italia, Michele Palieri en Red Globe in de hoofdrol, die allemaal aan belang wonnen. De aanwezigheid van Victoria was daarentegen beperkt. In Hamburg werd een brede prijsklasse vastgesteld voor Italiaans fruit, veroorzaakt door de inconsistente kwaliteit.
Pruimen
Het seizoen liep ten einde: de aanvoer nam af en er was ook sprake van een zekere verzadiging van de klanten. Uit Duitsland waren vooral Hauszwetschge, Presenta en verschillende topsorten beschikbaar. Uit Oost-Europa kwam Stanley.
Citroenen
De Zuid-Afrikaanse Eureka bleef domineren, maar verloor wat aan belang. Het Spaanse aanbod daarentegen won aan relevantie, maar speelde over het algemeen slechts een ondergeschikte rol. Invoer uit Argentinië, Chili en Uruguay vulde de handel aan.
Bananen
Het aanbod was voldoende aangepast aan de belangstelling. Op sommige plaatsen was de afzet zeker verbeterd. In München leidde dit tot lichte prijsstijgingen.
Bloemkool
Duitse aanvoer domineerde, Belgische en Oostenrijkse bloemkool bereikte niet meer dan een aanvullende status. Het regenachtige weer verhoogde de vraag. In Hamburg waren de volumes schaars, waardoor de prijzen stegen.
Sla
Bonte sla kwam uitsluitend uit Duitsland, terwijl kropsla ook uit België kwam. IJsbergsla kwam uit Duitsland, Nederland en Spanje, hoewel het Duitse aanbod blijkbaar beperkt was. In Zuid-Duitsland zorgde het Oktoberfest voor een verhoogde afzet in het hele assortiment.
Komkommer
Duitse, Nederlandse en Belgische partijen komkommers waren beschikbaar. De eerste Spaanse aanvoer verscheen in München: De relatief kleine producten werden snel verkocht dankzij hun lage prijzen. Over het algemeen was de beschikbaarheid beperkt.
Tomaten
Belgische aanvoer domineerde, gevolgd door Nederlandse tomaten. Er was een duidelijke toename van Poolse tomaten en een lichte stijging vanuit Italië. Kroatische partijen verschenen in München. Turkse en Spaanse aanvoer vulde het assortiment aan.
Paprika
De Nederlandse aanvoer overheerste de Poolse en Turkse aanvoer. Spanje, Duitsland en België namen ook deel aan de handel met bijna identieke volumes. De handel was ongelijkmatig en de prijzen ontwikkelden zich overeenkomstig. In Frankfurt waren de Poolse paprika gunstig en ze werden dan ook graag gekocht.
Bron: BLE