Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage

AI en innovatie in een veranderende wereld bij het International Strawberry Congress 2025

Tholen - Van 17 tot en met 20 september vindt in Antwerpen het International Strawberry Congress 2025 plaats. De gehele aardbeiensector, van onderzoek tot marketing en commercie, komt deze dagen samen in de Vlaamse stad om de uitdagingen, kansen en trends te bespreken. Onder het motto 'Connecting the dots in a complex world of strawberries' werd uiteraard het gebruik van, en het omgaan met, Artificial Intelligence (AI) in consumentengedrag, veredeling en predictie een belangrijk thema.

Bekijk hier de fotoreportage

© Jannick Flach | GroentenNieuws.nl

Hierbij werd al snel vooruitgeblikt op de toekomst. Want ondanks dat er bestaande uitdagingen werden besproken, zoals waterbeschikbaarheid, klimaatveranderingen, arbeidstekort en koopgedrag, werd al snel duidelijk dat de veranderende wereld ook een actueel thema is in de sector. Zo stak bijvoorbeeld Matthew Griffin van de 311 Institute van wal met een presentatie over de toekomst van voedsel. "Het wereldwijde vraagstuk is: hoe zorgen we dat iedereen toegang heeft tot gezond, betaalbaar voedsel? Het huidige voedselsysteem is uit balans." Hierbij besprak hij verschillende technologieën en methodes die het voedselsysteem toekomstbestendig konden maken, waarbij er 'uiteraard' ook nog ruimte is voor de traditionele teler. "De toekomst van voedsel draait niet om oud tegenover nieuw, maar om een combinatie: traditionele methoden aangevuld met baanbrekende technologieën." Lena Maas van Hudson River ging hierop verder met een, nog altijd veelbesproken onderwerp, CRISPR-CAS. Ze ziet dit als de toekomst van voedsel, waarbij men als Europa snel moet handelen om de achterstand op de VS en Azië goed te maken.

Amelia Kalmann trok het vervolgens naar toekomstig consumentengedrag. De nieuwe generatie consumenten groeit op met technologie en AI. Bedrijven moeten hier, volgens haar, op inspringen. De kernboodschap: "Verandering is onvermijdelijk. Om toekomstbestendig te blijven, moeten organisaties en individuen investeren in vaardigheden, in goed georganiseerde data en in tijd en ruimte om te experimenteren. Leiderschap, kennis en bewuste keuzes bepalen hoe verantwoord en mensgericht deze AI-toekomst wordt vormgegeven."

Consumentenvoorkeuren
Vervolgens werd het toegestroomde publiek opgedeeld in twee parallelle sessies; research en commercialisatie. Bij de researchsessies werd hierbij ingegaan op het technische aspect van de teelt, veredeling en ziektebeheersing in aardbeien. Innovatie en AI spelen hier een belangrijke rol in. Daartegenover stonden de commercialisatiesessies, waarbij werd gekeken naar de ontwikkelingen en trends in de aardbeiensector. In vogelvlucht namen Philippe Binard (Freshfel Europe), Nabil Belmkaddem (BestBerry), Huan Zhang (Twinkle Star Berry) en Anouk Sijmonsma (IFPA) de bezoekers mee naar de ontwikkelingen in de Europese, Marokkaanse, Chinese en wereldwijde aardbeiensector, waarover in een later stadium een uitgebreid verslag zal volgen. "Consumentenvoorkeuren sturen niet alleen trends, maar vormen directe en winstgevende handelsmogelijkheden. Wie dit goed begrijpt en zich slim positioneert, kan profiteren in de sterk groeiende aardbeienmarkt", zo gaf Anouk mee. Uitdagingen bleken er bij allen te zijn in veranderende weersomstandigheden en geopolitieke spanningen.

© Jannick Flach | GroentenNieuws.nl
De paneldiscussie tussen Jan Engelen (Coöperatie Hoogstraten), Tom Vanfraeyenhoven (Hashting Solutions), Marieke Appel (Driscoll's) en Bart De Langhe (KU Leuven)

Merkcommunicatie
Bij de paneldiscussie tussen Tom Vanfraeyenhoven (Hashting Solutions), Jan Engelen (Coöperatie Hoogstraten), Marieke Appel (Driscoll's) en Bart De Langhe (KU Leuven) over branding en marketing werd duidelijk hoe merken en huismerken naast elkaar kunnen bestaan, elk met hun eigen rol: merken bieden beleving en onderscheid, huismerken zorgen voor volume en prijsvoordeel. Succesvol merkbouwen kan ook met beperkte middelen, mits er focus is op kwaliteit, creativiteit en slim gebruik van digitale tools. Social media en verpakkingen spelen een sleutelrol in merkcommunicatie, maar er blijft behoefte aan balans. In tijden van prijsdruk blijft het belangrijk om waarde toe te voegen, bijvoorbeeld door producten als traktatie of cadeau te positioneren. Curd Vanmarcke (Vergro), Michiel Vermeiren (Cooperatie Hoogstraten) en Joeri Beniest (Lidl Belgium) gaven vervolgens uitleg over hun strategische partnerschap en de voordelen hiervan, zoals het opvangen van overproductie met promo's in de supermarkt.

Hybride aardbeien
Duurzaamheid bleef uiteraard een belangrijk onderwerp, zoals dat heden ten dage in veel sectoren het geval is. Bovendien werd in de paneldiscussie tussen Roland Sweijen (Limgroup), Jan van Anken (Flevo Berry), Yuki Otsuka (Miyoshi Group), Teunis Sikma (Fresh Forward Breeding) en Alfonso Lopez (Planasa) duidelijk waar de toekomst van de variëteiten naartoe zullen gaan. De panelleden benadrukten dat de toekomst van aardbeienveredeling ligt in innovatie, differentiatie en duurzaamheid. Hybride aardbeien, die via zaad opgekweekt kunnen worden, bieden meer flexibiliteit voor telers en besparen arbeid. Smaak en aroma winnen aan belang, met regionale voorkeuren en premiumsegmenten als groeikansen. Japanse genetica richt zich op unieke smaakeigenschappen, terwijl Europese veredelaars inzetten op brede portfolio's en nieuwe technologieën. Duurzaamheid – met aandacht voor minder waterverbruik, energie en chemie – vormt een belangrijk uitgangspunt, naast het verbeteren van teeltgemak en ziektetolerantie.

© Jannick Flach | GroentenNieuws.nl
Hans Vanderhallen onthulde het logo voor het komende International Strawberry Symposium

International Strawberry Symposium 2028
De twee plenaire dagen werden afgesloten door Tom Van Delm (Proefcentrum Hoogstraten) en Hans Vanderhallen (Coöperatie Hoogstraten). "De afgelopen dagen hebben we opnieuw de kracht van verbinding ervaren: de verbinding tussen onderzoek en praktijk, tussen vakmanschap en innovatie, en binnen een wereldwijd netwerk van professionals die samen de toekomst van de sector vormgeven", aldus Tom. Hans vult aan: "Bovendien ben ik als directeur van Coöperatie Hoogstraten bijzonder trots dat wij, na vijf succesvolle edities van het International Strawberry Congress, in 2028 samen met het Proefcentrum Hoogstraten gastheer mogen zijn van het ISHS International Strawberry Symposium." Waarna Hans het nieuwe logo van het International Strawberry Symposium onthulde.

"En we zetten nog een stap verder: voor het eerst integreren we de zesde editie van ons International Strawberry Congress in dit symposium. Wij vinden het essentieel dat wetenschap en de commerciële wereld elkaar ontmoeten en in gesprek gaan – niet gescheiden, maar samen, in dezelfde zaal. Het resultaat wordt een zesdaags evenement dat hoogstaand wetenschappelijk uitwisselen mogelijk maakt, de brug slaat tussen onderzoek en bedrijfsleven, werkbezoeken en veldexcursies aanbiedt, innovatie toont in het onderzoekscentrum, en afsluit met de internationale mechanisatie- en demonstratiedagen in Hoogstraten."

"Daarom nodigen wij iedereen uit: wetenschappers, telers, bedrijven, beleidsmakers en alle aardbeienliefhebbers. We kijken ernaar uit eenieder in 2028 te verwelkomen in Antwerpen, van 28 augustus tot en met 2 september." Met het einde van de twee plenaire dagen is het ISC 2025 echter nog niet afgelopen. Er volgden nog twee praktijkdagen met bedrijfsbezoeken en een mechanisatiedag, waarover later nog meer zal volgen.

Bekijk hier de fotoreportage

Voor meer informatie:
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59
2320 Hoogstraten, België
Tel.: +32 33 40 02 11
[email protected]
www.hoogstraten.eu

www.iscbelgium.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer