In de Colruyt Laagste Prijzen-winkel in Halle kunnen klanten vanaf 16 september gemakkelijk volumeboodschappen doen met een slimme winkelkar. Colruyt Group is hiermee de eerste retailer in België die een zelfscannende winkelkar op basis van AI en slimme sensoren introduceert om de consumentenbeleving in de winkel te optimaliseren. Deze innovatieve manier van winkelen laat klanten toe nog efficiënter boodschappen te doen, de controle over het budget te behouden en vlot af te rekenen zonder medewerker aan de kassa. "De zelfscannende winkelkar is een primeur in ons land en een volgende stap in de evolutie naar de winkel van de toekomst. Zo evolueert Colruyt Group verder als phygital retailer waarbij de fysieke winkel en digitale oplossingen elkaar maximaal versterken", aldus Colruyt Group.
© Colruyt Group
Optimale klantenbeleving
Colruyt Group investeert volop in de digitalisering van zijn winkels. Het bedrijf wil hiermee een antwoord bieden aan de noden van zijn klanten in een snel veranderende wereld. "De introductie van de slimme winkelkar is een nieuwe realisatie binnen het innovatietraject van Colruyt Group. Na een uitgebreide testfase van de zelf ontwikkelde Smart Cart is het voor de groep nu tijd om de klanten te laten proeven van dit technologische hoogstandje. En voor de klant betekent dit alleen maar voordelen: tijdwinst, controle en nog meer efficiëntie."
Zo werkt de Smart Cart
De klant activeert de Smart Cart met Xtra en kan starten. Het boodschappenlijstje in de Xtra-app verschijnt op de display van de winkelkar. De slimme winkelkar scant de barcode van de producten en werkt het Xtra-boodschappenlijstje bij tijdens het winkelen. Kortingen worden meteen verwerkt tijdens het scannen. Een product terug in de rekken plaatsen kan makkelijk. De Smart Cart vraagt welk product werd teruggezet en de gebruiker verwijdert het product via de interface van de kar. "Via slimme sensoren en met artificiële intelligentie controleert de winkelkar de correcte registratie en het gewicht van de producten. De klant moet zelf niet bijhouden wat er al of niet al werd gescand. Het scherm van de kar geeft het totaal van de rekening weer waardoor vergeten niet meer kan" zegt Jo Willemyns, COO Retail bij Colruyt Group en Algemeen Directeur Colruyt Laagste Prijzen.
© Colruyt Group
"Voor losse producten zonder barcode zoals fruit en groenten, kan de klant terecht bij de Smart weegschaal in de winkel. En op het einde van het shoppingtraject rekent de klant af aan een Smart kassa. Betalen kan er met bancontact of payconiq. Aangezien de kar speciaal ontworpen is voor volumeboodschappen plaatst de klant de producten onmiddellijk in zijn plooiboxen en kan hij ze gemakkelijk overplaatsen in de wagen dankzij de open wanden van de kar. Zo efficiënt kan het zijn!" voegt Willemyns eraan toe.
© Colruyt Group
Klant aan het stuur
"We geloven dat we de klant de keuze moeten laten door verschillende checkout-oplossingen aan te bieden. Met de zelfscannende winkelkar willen we tegemoetkomen aan een bepaalde groep klanten die nog efficiënter wil winkelen en gebruik wil maken van de voordelen die digitalisering voor klantenbeleving kan bieden. We geven die klanten de mogelijkheid hun boodschappen meteen in te scannen en af te rekenen aan de 'Smart kassa'," aldus Jo Willemyns. "We zullen geleidelijk aan het aantal karren opschalen om het aanbod naar nog meer klanten te optimaliseren", voegt hij hieraan toe.
De huidige kassa's blijven heel wat voordelen bieden op het vlak van dienstbaarheid en contact met de klant. Daarom zal 'Easy checkout', het kassasysteem dat via artificiële intelligence werkt en meer ergonomie biedt aan de medewerkers, alsook de traditionele checkout zeker niet verdwijnen bij Colruyt. We zullen de grote meerderheid van onze klanten op deze manier verder blijven bedienen", besluit Willemyns.
© Colruyt Group
Ontwikkeld door eigen innovatieteam
"De slimme winkelkar is robuust en speciaal ontwikkeld voor het kopen van grotere volumes. Ze heeft twee niveaus, zonder zijwanden voor het efficiënt overladen van plooiboxen in de auto. Ze is maximaal gericht op efficiënt winkelen, waarbij het gebruik van dragers centraal staat. De 'Smart Cart' werkt via een combinatie van computer visie algoritmes en slimme sensoren. Hiervoor is heel wat elektronica in de kar geïntegreerd, inclusief een speciale chip om AI-modellen in real-time te kunnen draaien op elke kar. Door op deze manier aan edge computing te doen, kunnen we alle data in real-time verwerken zonder afhankelijk te zijn van een cloud-verbinding wat de snelle werking ten goede komt en de privacy beschermt" legt Max Van Sande, Projectverantwoordelijke van de Smart Cart uit.
Met deze 'Smart Cart' ontzorgen ze de klant tijdens het winkelen en vermijden ze dat kleine vergissingen kunnen leiden tot een incorrect kasticket. "De 'Smart weegschaal' in onze versmarkt herkent groenten & fruit door een AI-algoritme. Dit AI-model werd ook getraind om de producten te kunnen herkennen, zelfs als het in herbruikbare zakjes zit. Zo kunnen we in meer dan 98% van de gevallen meteen het juiste product voorstellen en wint de klant tijd."
© Colruyt Group
De ontwikkeling van de 'Smart Cart' gebeurde door Colruyt Group Technics, het innovatieteam van Colruyt Group, in samenwerking met EXPRESSO. Dit project werd mede gerealiseerd met de gewaardeerde steun van VLAIO. De gezamenlijke ontwikkeling betekent een beslissende stap in de richting van de toekomst van het winkelen: de innovatieve 'Smart Cart' combineert de toonaangevende expertise van Colruyt Group op het gebied van computer vision met de toonaangevende positie van EXPRESSO in de ontwikkeling en productie van geavanceerde mechatronische systemen met de gepatenteerde weegtechnologie.
"Deze samenwerking van afgelopen maanden is een uitstekend traject geweest", zegt dr. Alexander Bünz, CEO van EXPRESSO. "Door nauw samen te werken met het team van Colruyt Group konden we hun expertise op vlak van retail en computervisie combineren met onze eigen ervaring in retail op basis van unieke en zeer succesvolle oplossingen. Zo hebben we een oplossing ontwikkeld die niet alleen technisch geavanceerd is, maar ook echt klantgericht."
Bron: Colruyt Group