Voor de telersorganisatie Altamura, gevestigd in de Zuid-Italiaanse provincie Salerno, was de zomer van 2025 een positief hoofdstuk. Zowel op het gebied van groenten als fruit kijkt de organisatie tevreden terug. Volgens Fabio Altamura, vicevoorzitter van de coöperatie, bleef de afzet van baby leaf stabiel ten opzichte van vorig jaar, met zelfs een lichte stijging op de binnenlandse markt.
© TMH Studio
"De zomer verliep goed", aldus Altamura. "Naast de baby leaf hadden we ook succes met het fruit, vooral met de gele meloen en de Rocket watermeloenen. Die laatste verkopen we via vaste programma's met trouwe afnemers. Er zijn duidelijke tekenen van groei. Dat bevestigt dat we samen met onze telers de juiste koers varen."
Met het najaar voor de deur verschuift de aandacht weer naar waar het bij Altamura echt om draait: baby leaf. Deze jonge bladgroenten zijn het kernproduct van de organisatie, die al actief is in meer dan 30 landen. "We willen verder bouwen op wat we in de afgelopen jaren hebben bereikt", zegt Altamura. "Dat betekent groeien in afzet en kwaliteit. Strikte kwaliteitsnormen blijven voor ons de basis. Zo blijven we het vertrouwen van onze klanten behouden en kunnen we onze positie in het buitenland versterken."
© TMH Studio
Dankzij nieuwe telers die zich bij de coöperatie hebben aangesloten, beschikt Altamura nu over extra areaal. "Dat is niet alleen een teken van groei, maar ook van vertrouwen in ons model."
Duurzaamheid is en blijft een prioriteit. Altamura investeert al jaren in zonne-energie, minder gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en zuiniger watergebruik. "Dat maakt ons niet alleen milieuvriendelijker", zegt Altamura, "maar is ook een meerwaarde die klanten steeds vaker weten te waarderen."
© TMH Studio
Commercieel blijft de organisatie inzetten op een hechte samenwerking met de grote supermarktketens en op verdere internationale uitbreiding. "We willen bestaande relaties versterken, maar ook nieuwe deuren openen. Daarvoor verbeteren we onze organisatie, automatiseren we processen en zetten we volop in op kwaliteit, traceerbaarheid en leverbetrouwbaarheid."
© TMH Studio
De volgende grote stap is de deelname aan de Fruit Attraction in Madrid (stand 4E13). Altamura kijkt ernaar uit. "Dit is dé beurs om internationale contacten te onderhouden en nieuwe kansen te creëren", besluit Altamura. "We zetten dit jaar extra in op onze convenienceproducten: kant-en-klare salades voor retail en horeca. Die vormen een strategisch speerpunt voor onze toekomst."
Voor meer informatie:
Op Altamura
via Pacinotti
Pontecagnano Faiano (SA) – Italië
[email protected]
www.opaltamura.com