Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Telers Johan en Sofinus van der Burg aan het woord

“Met So Unique kunnen we bovendien onze krachten bundelen en rechtstreeks via ZON contact leggen met retailers”

Telercoöperatie ZON zet Johan en Sofinus van der Burg in het zonnetje. De broers runnen paprikabedrijven in Est (Gelderland). De familie zit al generaties in de teelt. Waar hun ouders het fundament legden, hebben Johan, Sofinus en broer Nieki de kassen gemoderniseerd en uitgebreid. Inmiddels beslaat hun teelt zo'n 18,5 hectare. Samen met collega Frank Bakker maken ze ook deel uit van het label So Unique, waarmee zij hun paprikaproducten gezamenlijk op de markt brengen.

© ZON

"Vijfentwintig jaar geleden draaide alles om teelt en techniek", vertelt Sofinus. "Tegenwoordig komen er veel meer onderwerpen bij kijken: energie, arbeid, duurzaamheid, regelgeving én verkoop. Dat maakt het werk complex, maar ook afwisselend en leuk. Via So Unique kunnen we bovendien rechtstreeks met retailers samenwerken, wat ons bedrijf een extra dimensie geeft."

Voor Johan begon het telen van groene paprika's eigenlijk toevallig. "Oorspronkelijk wilde ik rode paprika's telen, maar door vertragingen in vergunningen en bouw kwamen de groene paprika's eerst aan de beurt. Dat beviel zo goed dat ik erbij ben gebleven. Groen heeft een eigen smaak – iets bitterder – wat gerechten juist een mooie touch geeft. Samen met rood en geel vormen ze het bekende stoplicht: visueel én smaakvol."

De broers hebben hun bedrijven de afgelopen jaren verder uitgebouwd. "We staan als sector op een kruispunt", zegt Sofinus. "Regels worden strenger, middelen verdwijnen en de energiekosten stijgen. Dat vraagt om creativiteit en doorzettingsvermogen. Ondernemen vinden we fantastisch, maar de randvoorwaarden moeten wel werkbaar blijven."

© ZON Support B.V.

Rond 2004 kwamen de broers in contact met ZON. "We zaten toen bij een organisatie zonder klok voor daghandel", zegt Johan. "Bij ZON hebben we elke ochtend zicht op de markt. Dat directe inzicht geeft grip en stelt ons in staat bij te sturen." Sinds hun officiële lidmaatschap in 2006 waarderen de broers vooral de transparantie, flexibiliteit en de mogelijkheden om 1-op-1, via de klok of een combinatie daarvan te verkopen. "ZON is met de tijd meegegaan: digitalisering, bereikbaarheid en een open bestuurscultuur waarin telers écht worden gehoord," vult Sofinus aan.

Sofinus zit zelf al ruim zeven jaar in het bestuur van ZON. "Het is belangrijk dat telers meedenken en meebeslissen. Zo sturen we echt samen. De cultuur bij ZON is open en er is ruimte om kritisch te zijn en te verbeteren. Elke dag een beetje beter, dat is het idee."

De toekomst ziet er veelbelovend uit. Johan's zoon, net afgestudeerd aan de HAS, staat klaar om in te stappen. "We blijven inzetten op kwaliteit, spreiding van afzet en samenwerking met ZON. De klok blijft een belangrijk instrument en tegelijkertijd werken we aan directe lijnen en retailconcepten."

Sofinus besluit: "ZON biedt ons de combinatie die we nodig hebben: grip op verkoop, transparantie en de kracht van samenwerking. Alleen red je het niet meer in deze sector. Maar samen kun je stappen zetten, onderscheidend zijn en waarde creëren – voor onszelf, ZON én de consument."

Voor meer informatie:
ZON
Venrayseweg 102
5928 RH Venlo
Tel: +31 77 323 9999
[email protected]
www.royalzon.com

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer