Tholen - Het Tomélonseizoen, de mini-watermeloen geteeld door Tomeco en vermarkt via Coöperatie Hoogstraten, loopt langzaam op zijn einde. "We zijn tevreden over hoe het seizoen verloopt. Door goede afspraken met onze klanten hebben we de pieken in productie goed op kunnen vangen via geplande acties. Zo hebben consumenten het product beter leren kennen en konden onze productiepieken positief inzetten", zo vertelt Franky Van Looveren van Tomeco.
© Tomeco
Het seizoen van Tomélon loopt ongeveer vanaf begin juni tot midden september. "Zo liggen we zo'n 2,5 tot 3 maanden in de schappen. Dat is een bewust gekozen strategie, waarbij we streven naar een langere aanwezigheid in de Belgische retail", legt hij uit. "Als een product maar 1 of 2 weken beschikbaar is, is dat simpelweg te kort om een merk op te bouwen. Het is voor de consument ook belangrijk dat, als ze enthousiast zijn, ze een product ook nogmaals kunnen kopen. Dat het niet verdwenen als ze terugkomen voor een herhaalaankoop of weer een jaar moeten wachten. Dan ben je het momentum kwijt. Vanuit die gedachte zijn we een vijftal jaar geleden ook samen met onze retailpartners gaan kijken naar de mogelijkheden. Samen kwamen we tot het inzicht dat we gedurende de gehele zomerperiode continuïteit in aanbod wilden bieden. Ik denk dat we hier zeker in zijn geslaagd met het Tomélon-concept."
Minder weersafhankelijke vraag
Voor dit jaar loopt het seizoen dus wel op zijn einde. "De planten zetten weinig vruchten meer af en de vraag wordt ook minder. De verkoop van meloenen is uiteraard zeer weersafhankelijk. Bij mooi weer zijn ze nauwelijks aan te slepen, maar bij slechter weer kan die vraag ook volledig omslaan. Het is ook de reden dat we de teelt zo hebben ingericht dat het klaar is zodra de vraag verzwakt. Na september nemen producten als pompoenen en druiven weer de plaats in het winkelschap in. Toch valt op dat de Tomélon het consistent goed doet. De vraag blijkt minder weersafhankelijk te zijn dan bij importaanbod. Dit horen we ook terug van de retailers."
© Tomeco
Wat de reden hiervoor is? "Dat is lastig te zeggen, maar we krijgen regelmatig feedback dat consumenten aangeven dat een kleiner, handzaam formaat in combinatie met lokale, duurzame teelt bevalt. Dat is ook precies waar we op inzetten. Een lokaal, duurzaam en smaakvol alternatief voor importproduct, waarin we niet direct concurreren, maar wel binnen dezelfde verkoopperiode vallen. Onze meloenen zijn wel wat duurder dan het importaanbod, maar daar staat een duidelijke meerwaarde tegenover. Niet alleen qua duurzaamheid, maar ook qua smaak en formaat. De kleinere meloen maakt het toegankelijker en aantrekkelijker voor de consument."
Duurzame en beheersbare groei
Kijkend naar de toekomst ziet Franky dan ook voldoende mogelijkheden om eventueel op te schalen. "Sommige Belgische retailers tonen extra interesse, en we willen kijken of er ook mogelijkheden zijn in het buitenland, zoals Duitsland of Nederland. Elk jaar krijgen we wel aanvragen uit die landen. In Duitsland speelt de 'lokale herkomst' echter wel sterk, maar als het product zichzelf kan onderscheiden op smaak en kwaliteit, zien we ook daar kansen. Dat zal waarschijnlijk kleinschalig beginnen, zoals we dat in België ook hebben gedaan. Een project op maat met een specifieke retailer dus, om te kijken of de consument bereid is voor een kleine, smaakvolle meloen wat meer te betalen. We hebben daar, en in Nederland, ook connecties via onze tomatenteelt, dus Tomeco is daar al bekend. Zo kunnen we mogelijk op een natuurlijke manier ook met watermeloenen die markten betreden."
© Tomeco
"Daarnaast kijken we intern ook naar automatisering", gaat hij verder. "Het sorteren op formaat is nu nog arbeidsintensief. Om arbeidskosten te drukken, willen we dat proces deels gaan automatiseren. Tegelijk blijven we andere rassen testen en samenwerken met zaadbedrijven om het teeltsysteem verder te optimaliseren. We beseffen bijvoorbeeld dat om nog langer door te kunnen telen, er nieuwe genetica nodig is die beter aansluit bij ons systeem. Dat is een traject dat we samen met zaadbedrijven verder willen onderzoeken. Dat zijn projecten voor de langere termijn, maar we geloven sterk in de potentie."
"We zijn klein begonnen. We hebben het concept rustig opgebouwd, wat erin heeft geresulteerd dat we nu echt een goed werkend systeem hebben gerealiseerd. Nu is het zaak om dat verder uit te bouwen zonder te hard van stapel te lopen. Groeien moet duurzaam en beheersbaar blijven, voor ons en voor de retailer. Uiteindelijk moet het een win-win zijn. Zowel voor ons als teler, als voor de retailer. Alleen dan bouw je op lange termijn een duurzame samenwerking uit", besluit Franky.
Voor meer informatie:
Franky Van Looveren
Tomeco
+32 3 284 16 84
[email protected]
www.feelgoodtomatoes.com