Tholen - Na twintig jaar te hebben gewerkt bij het familiebedrijf De Bie Groenteverwerking gooit Jeffrey de Bie het over een andere boeg. Hij heeft zijn eigen bedrijf gestart: BieConnected, waarmee hij de brug wil slaan tussen leveranciers en afnemers in de horeca. "Ik was er op den duur eerlijk gezegd ook wel klaar mee om me alleen te beperken tot groente. Ik wilde mijn horizon verbreden."
© BieConnected
Hij ging bij deze beslissing niet over één nacht ijs. "Ik heb er lang over nagedacht. En wat voor mij de doorslag gaf was de vraag of ik nog eens dertig jaar wilde doorgaan met het werken voor het familiebedrijf. En de conclusie was dat ik mijn passie wilde volgen en mijn eigen bedrijf wilde starten."
Grote ketens winnen terrein
Daarbij wil hij zich wel richten op familiebedrijven zoals De Bie Groenteverwerking. "Je ziet dat in de horeca de grote ketens zoals HANOS en Sligro steeds meer terrein winnen. Ik hoop met mijn bedrijf eraan bij te dragen dat kleinere familiebedrijven op kunnen boksen tegen het geweld van de grote jongens in de branche."
Maar één aanspreekpunt
Voor de leveranciers vervult hij de rol van accountmanager, zonder dat ze zelf een accountmanager op de loonlijst hebben staan. En voor de ondernemers in de horeca is het grote voordeel dat ze maar één aanspreekpunt hebben en dus niet zelf alle leveranciers af hoeven te gaan.
Hulp bij inkoopkosten
"Wat ik vaak zie, is dat ondernemers in de horeca het erg druk hebben, zo druk dat ze weinig tijd hebben om hun inkoop goed na te kijken. Ik kan hen daarbij helpen", vertelt De Bie. "Ik kom regelmatig bij ondernemingen waar ze geen antwoord kunnen geven als ik vraag hoeveel procent van de omzet wordt uitgegeven aan de inkoop. Terwijl je vaak ziet dat als die inkoop meer dan twintig tot dertig procent van de omzet is, het met een horecaonderneming financieel al snel bergafwaarts gaat. Ik kan dan samen met de ondernemer kijken naar de inkoop, naar wat er bijvoorbeeld te halen valt qua kostenverlaging door bijvoorbeeld voor hen op zoek te gaan naar betere deals."
Kleine horeca-ondernemingen
Hoe de toekomst van de branche eruit zal zien vindt hij moeilijk te voorspellen. "Er gebeurt veel en zelfs grote bedrijven als Paardenkooper vallen om. Tegelijkertijd: mensen blijven uit eten gaan, dus restaurants zullen blijven bestaan. Ook de cateringtak draait goed. Mensen blijven trouwen en feestjes geven. Maar vooral voor kleinere horecaondernemingen is het soms lastig om het hoofd boven water te houden. Ik zie veel bedrijven met schulden. En dan zijn grote horecagroepen er als de kippen bij om tegen relatief gunstige prijzen zulke ondernemingen over te kopen. Ik hoop maar dat de kleinere horeca-ondernemingen, met de menselijke maat, blijven bestaan. Dat ze niet allemaal door ketens worden overgenomen."
Gesnipperde uien
Hij ziet vooral een rooskleurige toekomst weggelegd voor de verwerkte producten. "Dat zag ik al toen ik nog bij De Bie Groenteverwerking zat. Vroeger was het veel gunstiger om uien te kopen en die zelf te snipperen. Maar gezien de krapte op de arbeidsmarkt in de horeca en de hogere uurlonen wordt dat steeds minder aantrekkelijk. Het is nu vaak goedkoper om die uien al voorgesneden te kopen. Dat bespaart tijd én geld. Dus ik denk dat we dat steeds meer zullen zien: al door de leverancier voorbewerkte producten."
Tussenspeler
Over de toekomst van zijn eigen bedrijf is hij hoopvol gestemd. "Ik hoop dat wij echt die tussenspeler kunnen worden tussen de leveranciers en de horeca-ondernemers, waardoor de specialisten zich volledig kunnen richten op hun eigen specialisatie. En zo hoop ik ook bij te kunnen dragen aan het overeind houden van de kleinschalige bedrijven aan beide kanten, zowel bij de leveranciers als aan de horecakant. Zodat familiebedrijven zoals ook De Bie Groenteverwerking overeind kunnen blijven tussen de grote ketens."
Voor meer informatie:
Jeffrey de Bie
BieConnected
[email protected]