Tholen - "Het beeld dat het vinden van de juiste mensen soms moeilijk is, is voor ons, net als voor veel andere bedrijven, herkenbaar. De arbeidsmarkt is nu eenmaal onvoorspelbaar: in sommige periodes lukt het invullen gemakkelijker, in andere periodes kost het meer moeite. En eerlijk is eerlijk, de ene functie is nu eenmaal makkelijker in te vullen dan de andere," schetst Faye van Zon, HR Business Partner bij Best Fresh Group, een bedrijvenfamilie in groenten en fruit met wortels in het Westland, de ervaringen met de arbeidsmarkt. Faye merkt op dat vooral het vinden van gekwalificeerd personeel met specifieke kennis, zoals een Duitssprekende accountmanager of een IT-professional lastig kan zijn. "Niet iedere accountmanager spreekt bijvoorbeeld Duits, en hierdoor wordt de vijver waarin we vissen ineens een stuk kleiner."
Faye van Zon, HR Business Partner Best Fresh Group
Wanneer het lastig blijkt om een vacature te vervullen, zoekt Best Fresh altijd intern naar een slimme oplossing, geeft Faye aan. "Soms kunnen we de werklast intern opvangen en springen bijvoorbeeld collega's van een andere afdeling tijdelijk bij. Het belangrijkste: de werkdruk mag niet te hoog worden. We willen dat iedereen met plezier naar het werk komt en dat er een goede balans is tussen werk en privé. We doen er alles aan om het hier leuk te maken," vertelt Faye. "Dat betekent dat we veel aandacht besteden aan verbinding en plezier. Zo organiseren we uitjes, hebben we elke vrijdag een vrijdagmiddagborrel, worden er diverse activiteiten georganiseerd door onze Food & Fit commissie en hebben we jaarlijks een kerstfeest. Er is veel aandacht voor de werknemers en goed werkgeverschap staat hoog op de agenda. Wij worden dan ook vaak gezien als een leuk en betrokken bedrijf, en dat is precies de kracht van onze organisatie."
Best Fresh Group heeft veel aandacht voor haar werknemers en goed werkgeverschap staat hoog op de agenda
Vernieuwend in een traditionele sector
Faye ziet dat het imago van de AGF-sector langzaam aan het veranderen is, maar dat het soms nog steeds een uitdaging kan zijn bij het werven van nieuw talent. "Veel AGF-bedrijven hebben nog een vrij traditioneel imago. Wij willen juist het tegenovergestelde laten zien: dynamisch, leerzaam en allesbehalve saai." Daarnaast merkt de HR Business Partner op dat het feit dat Best Fresh een familiebedrijf is, positief werkt bij de werving. "Dat betekent korte lijnen, een informele sfeer en collega's die echt een band met elkaar hebben. Er is weinig hiërarchie en het maakt niet uit of je stagiair, student of vaste werknemer bent: je bent onderdeel van het team."
Dat Best Fresh uit verschillende bedrijven bestaat, is ook een voordeel, merkt Faye op. "Binnen de groep zijn er genoeg mogelijkheden om door te groeien en te ontwikkelen. Zo zijn er voorbeelden van werknemers die van de logistiek op de IT-afdeling terecht zijn gekomen of van de supply chain afdeling gewisseld zijn naar het marketingteam. Daarnaast hebben we dit jaar intern een talentenprogramma ontwikkeld. Zo kunnen we talent behouden én houden we het werk interessant." Maar ook kunnen de verschillende bedrijven elkaar helpen om de piekmomenten op te vangen. "In onze groep focussen de handelsbedrijven op verschillende productgroepen. Bij de een is het in de zomer drukker, terwijl bij het andere bedrijf het piekmoment in de winter ligt. Daardoor is er een spreiding over het jaar heen en kan de werkdruk verdeeld worden."
Best Fresh Group wil graag vernieuwend zijn in een traditionele sector
Inspelen op wat de nieuwe generatie belangrijk vindt
Voor jonge professionals zijn groei en ontwikkeling vaak net zo belangrijk als salaris en flexibiliteit speelt ook een grote rol, denk aan parttime werken of de mogelijkheid om thuis te werken, merkt Faye op. "De nieuwe generatie zoekt meer vrijheid. Werk is belangrijk, maar het staat niet altijd op nummer één. Als bedrijf moet je daarin meebewegen. Vasthouden aan alleen fulltime functies? Dan loop je kandidaten mis. We streven naar een mix van mannen en vrouwen, ervaren krachten en nieuw talent. Iedereen heeft andere behoeften en daar proberen we zoveel mogelijk op in te spelen.
Naast een andere invulling van arbeidsvoorwaarden, ziet Faye dat ook het solliciteren zelf in de loop van de jaren is veranderd. "Voorheen plaatsten we een vacature op verschillende websites en dan wachtten we af. Nu willen kandidaten vaak actief benaderd worden." Faye ziet dat naamsbekendheid bij het wervingsproces heel belangrijk is. "Mond-tot-mondreclame en zichtbaarheid spelen een steeds grotere rol. Het netwerk blijkt een goede manier om sollicitanten te werven. Maar ook steken we veel tijd in het opleiden en begeleiden van stagiaires, wat zijn vruchten afwerpt, want veel stagiaires gaan na hun studie aan de slag bij een van onze bedrijven."
De Fit & Food commissie van Best Fresh Group organiseert diverse activiteiten
Zichtbaar zijn resulteert in extra sollicitanten
Ook de aanwezigheid op banenmarkten en op social media versterkt de naamsbekendheid van Best Fresh en haar bedrijven. "Zichtbaarheid is belangrijk, dat resulteert in extra sollicitanten. Hoewel we een groep van bedrijven zijn, communiceren we bewust vanuit de bedrijven afzonderlijk. Daarbij proberen we het hele pakket bedrijven onder de aandacht te brengen. Veel mensen kennen sommige van onze bedrijven wel, en andere minder goed. Hier kunnen we nog verdere stappen in zetten en hopelijk steeds meer nieuw talent aantrekken."
Dit artikel verscheen eerder in editie 8, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Best Fresh Group
ABC Westland 100
2685 DB Poeldijk
Tel: 0174 478 900
https://www.bestfreshgroup.com
[email protected]