Tholen - Als Sales Account bij BelOrta is Kelly van Dessel een drijvende kracht in de verkoop van groenten. In een sector die nog altijd overwegend mannelijk is, staat ze stevig haar mannetje. Kelly: "Met een sterke vakkennis, zelfvertrouwen en duidelijke grenzen sta je als vrouw enorm sterk in deze sector."
De commerciële microbe had haar al vroeg te pakken, vertelt ze. "Mijn ouders hadden een tomatenkwekerij. Als kind hielp ik mee in de serre en mocht ik thuis mijn eigen producten verkopen: courgettes, komkommers, tomaten, peren, eitjes. Later werkte ik als tiener bij een lokale groenten- en fruitwinkel." Tijdens haar studie liep ze stage bij de Mechelse Veilingen. "Ik wilde een bedrijf van a tot z leren kennen, maar de verkoopafdeling trok me meteen aan, daar hoorde ik thuis." Ze begon bij telersvereniging Greenpartners, die via fusies opging in wat nu BelOrta is.

Kelly bij de primeurverkoop van selder
Flair en impact
Als Sales Account kan Kelly haar commerciële flair en passie ten volle benutten. "Sinds het begin van mijn loopbaan ben ik daardoor gebeten, het blijft mij motiveren om mij hierin te verdiepen." Naast het sluiten van prijsafspraken en het onderhouden van klantcontacten, introduceert ze ook innovaties in producten en verpakkingen. Die afwisseling is precies wat haar aantrekt in het werk. "Marktomstandigheden kunnen van uur tot uur veranderen. Die dynamiek geeft me energie en houdt me scherp."
Het mooiste aan haar werk vindt ze de interactie met telers en klanten. "De drive om elke dag het beste uit de markt te halen, processen te verbeteren en mijn klantenportefeuille te versterken. En dat alles binnen een team van collega's met dezelfde motivatie, dat is goud waard." BelOrta is een sterke thuisbasis. "Het is de grootste coöperatieve groenten- en fruitveiling van Europa. Dat biedt schaalvoordelen, maar ook de kans om écht impact te maken. Je werkt samen met honderden gepassioneerde telers en collega's."
Vrouwen in de sector
Toen Kelly begon, was ze jarenlang de enige vrouw in het verkoopteam voor groenten. "Inmiddels zijn we met meer, gelukkig. Maar het klopt dat de AGF-wereld historisch gezien erg mannelijk is." Toch heeft haar dat nooit afgeschrikt. "De omgang is vaak direct, resultaatgericht. Dat past bij mij. Maar als vrouw breng je ook iets anders: meer empathie, een andere communicatiestijl. In een sector waar langetermijnrelaties belangrijk zijn, is dat een meerwaarde."
Of ze zich extra moest bewijzen? "Dat gevoel heb ik wel gehad. In een wereld met veel vaste gewoontes moet je je plek verdienen. Maar door je vakkennis te tonen, hard te werken en resultaat te boeken, kom je er wel. Als vrouw moet je sterk in je schoenen staan maar eerlijk, dat geldt voor iedereen in deze sector." Ze probeert ook jong vrouwelijk talent te inspireren. "Door het goede voorbeeld te geven. Met overtuiging, energie en vakmanschap laten zien dat je er mag zijn."
Trends en uitdagingen
In de vijftien jaar dat Kelly meedraait, is de AGF-sector flink veranderd. "Vroeger draaide het vooral om klokverkoop. Vandaag is de klok nog steeds onze hoofdverkoopinstrument, maar verwachten klanten steeds meer zoals: specifieke eisen rond verpakkingen, duurzaamheid en traceerbaarheid. En dat betekent dat we steeds vaker op maat moeten gaan werken. Gelukkig kunnen we daarbij rekenen op de flexibiliteit van onze telers."
Daarnaast zijn er stevige uitdagingen. "De prijsdruk vanuit de retail neemt toe, energiekosten stijgen en de klimaatomstandigheden worden steeds extremer. Daarnaast kampen we met opvolgingsproblemen bij jonge telers én steeds strengere duurzaamheidscriteria." Die ontwikkeling roept vragen op over diversiteit, veerkracht en toekomstbestendigheid. "Het behouden én versterken van onze positie als producent van gezonde, lokale producten. In een wereld waar gezondheid, duurzaamheid en korte ketens steeds belangrijker worden, ligt daar onze grootste kracht."

Kelly met enkele vrouwelijke collega's op een bedrijvendag
Nooit uitgeleerd
Over haar toekomst is Kelly helder. "Ik zeg altijd: ik wil nooit uitgeleerd zijn. Misschien komen er bredere verantwoordelijkheden op mijn pad. Mijn ultieme doel? Mijn energie en passie blijven doorgeven. Aan collega's, aan klanten, aan telers en aan de volgende generatie vrouwen in deze sector." Inspiratie vond ze bij haar vader als teler, maar vandaag is dat vooral bij de telers met wie ze dagelijks samenwerkt. "Hun vakmanschap, hun toewijding, dat is wat mij elke ochtend met veel goesting naar het werk doet vertrekken."
Dit artikel verscheen eerder in editie 8, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Belorta
Tel: +32 15 55 11 11
[email protected]
www.belorta.be