Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Faillissement Paardekooper maakt veel los

Het faillissement van Koninklijke Paardekooper Group maakt veel los in de markt. Het roept vragen op over hoe het zover heeft kunnen komen met een mooi, innovatief familiebedrijf én emoties. Ook valt het mensen op dat in de markt, waarvan in analyses al werd geschreven dat het een zeer competitieve markt is, er zich direct al concurrenten opwerpen die brood zien in het wegvallen van Paardekooper als leverancier.

Emoties
Op sociale media maakt het faillissement ook emoties los. Er wordt veel stilgestaan bij de ruim 700 medewerkers die getroffen zijn, onder meer door Ria Bosman, Supply Chain Planner bij Paardekooper.

"In de media wordt ons faillissement in verband gebracht met onze duurzame strategie. Dat is een misvatting die ik graag wil rechtzetten. Paardekooper is niet failliet gegaan dóór onze ambitie op duurzaamheidsvlak; eerder ondánks onze ambitie op duurzaamheidsvlak", schrijft Elske Schotte, bij de verpakkingsleverancier actief op het gebied van circulair business. De curator zal de komende tijd de oorzaken van het faillissement onderzoeken.

Meerdere leveranciers boden zich de afgelopen dagen al aan als alternatief voor Paardekooper. Dat steekt. "Wat me opvalt, zeg maar gerust boos maakt: concullega's zetten hun "medeleven" in als etalage voor hun eigen kansen. Opportunisme bij het verlies van een geliefd bedrijf, zonder gêne. Voor mij gaat echte steun niet om het snel overnemen van klanten, maar om respect en empathie voor de mensen die alles hebben opgebouwd", schrijft Erik le Fevre van Holland Special Packaging.

Gevolgen voor de markt
Klanten van de verpakkingsleverancier zoeken momenteel nieuwe leveranciers. Onder hen grote partijen zoals Albert Heijn. Paardekooper was voor Albert Heijn leverancier van onder meer zakken voor stokbroden en zakjes voor groenten en fruit, laat een woordvoerster van de supermarktketen weten aan De Telegraaf (€). Volgens haar is de voorraad op dit moment nog wel 'toereikend'. Ook Intratuin was een klant. Samen met Paardekooper ontwikkelde het winkelbedrijf een verpakkingslijn voor het huismerk van Intratuin, met aandacht voor duurzaamheid.

Het AD vroeg onder meer Royal FloraHolland naar de gevolgen voor de sierteelt. De situatie rond Paardekooper raakt de veiling zelf 'beperkt', laat een woordvoerster in de krant weten. Duidelijk is wel dat telers er wel meer last van hebben. Zij moeten op zoek naar alternatieven voor eenmalige verpakkingen die het bedrijf leverde. "Daar waar Royal FloraHolland ondersteuning kan bieden vanuit het eigen eenmalige assortiment is dat uiteraard mogelijk."

Bij Dutch Flower Group hebben bedrijven nog voorraden, valt ook in het AD (€) te lezen. "Bestaande concurrenten van Paardekooper geven de voorkeur aan hun vaste klanten en hebben simpelweg de capaciteit niet", zegt een handelaar in de krant. "Bovendien staan er een hoop verpakkingsmaterialen met merknamen erop, dus die zijn voor opkopers waardeloos. Daar zal de curator iets mee moeten doen als het gaat om de verkoop van de inboedel."

© Mirthe Walpot | GroentenNieuws.nl
Innovatie van Paardekooper: Flower Eco Sheet op Trade Fair Aalsmeer 2024

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer