Tholen – De internationale AGF-handel is volop in beweging. Ondanks handelsbelemmeringen, toenemende lokale teelten en een beweeglijke dollarkoers, ziet Freshclusive volop mogelijkheden om markten te bedienen en klanten wereldwijd te voorzien. "Onze volumes liggen in lijn met 2024", vertelt Ruud Krul. Naast de vestiging in Aalsmeer heeft het bedrijf sinds dit jaar ook een eigen locatie in Zuid-Afrika om de export van Zuid-Afrikaans fruit verder te ontwikkelen.
© Freshclusive
Sterke positie in het Midden-Oosten
"We zien dat de export naar het Midden-Oosten dit jaar heel goed doorloopt. Gelukkig is er dit jaar voldoende luchtvracht beschikbaar en we sturen er een breed assortiment groenten en fruit heen", aldus Ruud. "De export startte dit jaar al sterk en die lijn heeft zich goed doorgetrokken. Aan het begin dachten we dat het conflict tussen Israël en Iran voor verstoringen zou zorgen, maar dat heeft uiteindelijk nauwelijks impact gehad."
Noord-Amerika vraagt om flexibiliteit
"Vorig jaar waren we druk met de export van Hollandse paprika's naar Noord-Amerika. Dit jaar is die export iets teruggelopen. Niet alle luchthavens zijn open voor Hollandse paprika's en de wisselkoers speelt ook een rol. De tweede termijn van president Trump zorgde voor schommelingen, maar inmiddels is de koers gelukkig weer wat stabieler", vertelt Ruud.
© Freshclusive
Hoewel import duties de producten duurder maken, blijft de vraag bestaan zodra Noord-Amerikaanse klanten tekorten hebben. "Ze blijven dan altijd Hollandse paprika's invliegen. Traditiegetrouw start in september de Mexicaanse teelt en neemt de vraag iets af, maar we verwachten wel weer Spaanse komkommers naar deze markt te sturen. Ook Canada blijft een stabiele afnemer van vollegrondsgroenten als knolselderij en prei."
Export paprika's naar Japan hervat
"We zijn ook weer gestart met de paprika-export naar Japan. Gelukkig zijn de luchtvrachtprijzen dit jaar wat gestabiliseerd. Japan voorzien we van eind juli tot eind september/medio oktober van Hollandse paprika's", zegt Ruud. In Azië ziet hij ook nieuwe ontwikkelingen: "Met name China investeert flink in hoogwaardige teelt van groenten en fruit. Men teelt steeds meer zelf en de kwaliteit wordt steeds beter. Vanuit Nederland is het dan belangrijk om onderscheidend te blijven met bijvoorbeeld bijzondere rassen, smaken of verpakkingen."
© Freshclusive
Nieuwe kansen in Azië en India
"Toen de Chinese markt openging voor Hollandse paprika's hadden we hoge verwachtingen. Hoewel die export nooit echt groot geworden is, zien we in de regio nog steeds mogelijkheden. Ook voor tomaten blijft het uitdagend door de opkomst van hightech kassen, maar er zijn wel kansen in markten als India, Vietnam en Thailand", aldus Ruud. "De export van Nederlands product naar India blijft complex door de gesloten markt, maar vanuit Freshclusive Zuid-Afrika versturen we er al wel fruit heen. Ook voor producten als blauwe bessen uit Peru zien we mogelijkheden."
Positief vooruitzicht
"De markt is uitdagend, maar dat hoort bij de internationale handel. We zijn gewend om mee te bewegen en zien volop kansen om klanten wereldwijd te bedienen. Vooralsnog zijn we positief gestemd over het jaar en kijken we ernaar uit om onze klanten en leveranciers de komende maanden te ontmoeten op de Asia Fruit Logistica in Hong Kong, de Fruit Attraction in Madrid en de IFPA in Anaheim!"
Voor meer informatie:
Ruud Krul
Freshclusive
Rietwijkeroordweg 4
1432 JE Aalsmeer
[email protected]
www.freshclusive.com