Koninklijke Paardekooper Group kreeg eerder deze week uitstel van betaling en is donderdag definitief failliet verklaard. De ondergang van Paardekooper is misschien een schok, onverwacht is het niet. "Er zijn veel verpakkingsbedrijven en de concurrentie is moordend'', zegt Dirk Mulder, retailexpert bij ING, tegen het AD. Veel van die concurrentie gaat op prijs. En dan leggen bedrijven in Nederland of Europa het vaak af tegen Chinese concurrenten. "De verpakkingsindustrie is behoorlijk energie-intensief. De energiekosten zijn hoog in Europa'', zegt Albert Jan Swart, specialist industrie bij ABN AMRO.
De zware prijsconcurrentie raakte Paardekooper hard. Het bedrijf had juist ingezet op verduurzaming. Daar was ook veel belangstelling voor bij afnemers, maar duurzaam is duurder. "Bedrijven zijn niet meer bereid te betalen voor duurzaamheid. Ze kopen nu minder duurzame verpakkingen als die een of twee cent goedkoper zijn'', ziet Mulder.
Reddingsoperatie
De afgelopen maanden hebben aandeelhouders en directie intensief gewerkt aan oplossingen om Paardekooper financieel gezond en toekomstbestendig te maken, zo liet het bedrijf weten in een verklaring nadat het uitstel van betaling aanvroeg. 'Alles op alles is gezet om een herfinanciering rond te krijgen en voldoende kapitaal veilig te stellen om door te kunnen. KPG was heel ver met een mogelijke oplossing, maar die bleek uiteindelijk niet te realiseren. De financiƫle druk is zo groot geworden dat KPG genoodzaakt was om uitstel van betaling aan te vragen bij de rechtbank.'
Koninklijke Paardekooper Group is een toonaangevende leverancier van verpakkingsoplossingen met focus op duurzaamheid en innovatie. Het familiebedrijf werd opgericht in 1919. Paardekooper levert verpakkingen aan bedrijven in verschillende sectoren en is wereldwijd actief in meer dan 75 landen. De afgelopen jaren is de organisatie door overnames hard gegroeid. In de Benelux werken er ongeveer 700 medewerkers.