Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe de glastuinbouw rol heeft in verduurzaming scheepvaart

Sinds 2024 moet de scheepvaart belasting betalen over uitstoot. "Dat maakt CO₂ uitstoten kostbaar en daardoor gaan scheepseigenaren op zoek naar oplossingen om hun uitstoot te verlagen", zegt Rolf Bakker van Value Maritime en Value Carbon in gesprek met Shell.

Value Maritime richt zich op het actief terugwinnen van CO₂ uit de uitlaatgassen van schepen die ook op andere fossiele brandstoffen varen, zoals diesel of stookolie. En gaat nu ook naar LNG kijken. Dat is momenteel de brandstof waarmee schepen kunnen varen met de minste CO₂-emissie. "Binnen een consortium werken we aan de eerste toepassing van ons systeem aan boord van een LNG-schip - het Noorse Samskip Kvitbjorn", vertelt Rolf. "Deze primeur laat zien hoe bestaande LNG-schepen met slimme technologie nog een verduurzamingsstap kunnen zetten. Bij LNG-schepen kunnen we zelfs meer dan 75% van de CO₂-uitstoot afvangen, omdat we daar geen fijnstof en zwavel hoeven te filteren."

De afgevangen CO₂ levert het bedrijf aan de glastuinbouw. Daar is al mee getest.

Shell zoekt naar manieren om schepen met een zo laag mogelijke CO₂-uitstoot te laten varen. Momenteel is LNG hier de meest geschikte brandstof voor. Het grote probleem van scheepsmotoren die op LNG varen is dat er bij bepaalde type motoren onverbrande methaan uit de uitlaat ontsnapt. Dat heet methaanslip in jargon. Het is een heel sterk broeikasgas. Daarom kijkt Shell naar een katalytisch naverbrandingssysteem dat methaan in de uitlaat alsnog omzet in water en CO₂. "We hebben het succesvol getest in het lab en op een testbank", vertelt Shell-technoloog Joost van de Venne. "Scheepseigenaren willen weten of het op grote schaal op een echt schip net zo goed werkt. Daarom zijn de voornemens om het in 2026 op een bestaand schip in de praktijk brengen – als onderdeel van het GreenRay consortium waar Shell aan deelneemt en in samenwerking met het Finse Wärtsilä, een van de grootste scheepsmotorfabrikanten ter wereld."

Gerelateerde artikelen → Zie meer