Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomaat uit herfstteelt is blijvertje: "Continuïteit bieden met mooie, dikke vruchten"

Tholen - Het duurt nog even doordat er geoogst gaat worden, maar zeker is dat de herfstteelt van tomaten er weer aan zit te komen. Voor het tweede seizoen op rij bij BelOrta ook met vleestomaten. "De vleestomaat komt deze herfst weer terug. Dat is belangrijk voor de continuïteit", bevestigt Maarten Verhaegen, Division Manager Vegetables bij de coöperatie. "We willen in de herfsteelt graag dezelfde rassen aanbieden als in de zomer."

Afgelopen seizoen diende zich de klantvraag naar vleestomaten uit een herfsteelt voor het eerst aan. Het gaat om 'mooie dikke vruchten' waarmee telers zich goed kunnen onderscheiden. De afnemers waarderen een hoge, stabiele kwaliteit. De vleestomaten uit de herfstteelt worden deels op afspraak geteeld. Een beperkt percentage van het product komt ook op de klok beschikbaar.

Het oogstvenster van de herfstteelt is van december tot en met januari. "De problematiek met energie is er nog altijd. De belichte teelt gaat in midden of eind januari van start", weet Maarten. Herfsttelers vullen met hun product het gat op dat er valt tussen de traditionele onbelichte teelt en de belichte teelt. Het zijn traditioneel vooral veel komkommertelers die in het najaar een herfstteelt tomaten opzetten. Daarbij kiezen zij veelal voor grove trostomaten. Belangrijk voor de prijsvorming van herfsttomaten is vooral wat er aan importtomaten deze kant op komt.

Premium merken
BelOrta zet in het tomatensegment in op jaarrond beschikbaarheid en een stabiele kwaliteit van lokaal product. Daarnaast onderscheidt de coöperatie zich met premium producten. "In de tomatenmarkt zoekt iedereen naar hogere producties en betere resistenties. Wij zetten daarnaast ook in op tomaten uit het hogere gamma." Voorbeelden zijn cherrytrostomaat Aromia, nieuw sinds dit voorjaar, en Ruby Red, een pruimtrostomaat die alweer iets langer beschikbaar is. "Ruby Red blijft ook de hele winter beschikbaar. Er is op de markt geen alternatief voor deze tomaat."

Voor meer informatie:
Belorta

[email protected]
www.belorta.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer